Hős pilótanő akadályozott meg egy nagyobb légikatasztrófát
Nem először hajtott végre hőstettet a Southwest Airlines kapitány, Tammie Jo Shults, aki sikeresen landolt egy Boeing 737-700-assal, miután nem sokkal felszállás után felrobbant a bal oldali hajtóműve.
A balesetben betört a gép egyik ablaka, törzsén és szárnyán is súlyos sérülések keletkeztek. A betört ablak mellett ülő nőt a nyomáskülönbség félig kiszippantotta a kabinból, több utas, megfeszített erővel húzta vissza, de súlyos fej-, nyak- és mellkasi sérüléseket szenvedett, és már nem tudtak rajta segíteni, később, a kórházban meghalt.
Tammie Jo Shults a borzalmas helyzetben elképesztő higgadtságról és gyors észjárásról tett tanúbizonyságot. Az egykori vadászpilóta a hajtómű leállása után azonnal vészhelyzetet jelentett, és biztonságos magasságba ereszkedett az akkor körülbelül 30-31 ezer lábon (valamivel 9000 méteres magasság felett) repülő Boeinggel.
– A gép egy része hiányzik, le kell kissé lassítanunk – hallatszik Schults nyugodt, kiegyensúlyozott hangja az irányítótoronnyal rögzített felvételen. – Szükségünk lenne mentőegységekre a futópályán. Sérült utasaink vannak – teszi hozzá, majd kiemeli, úgy tudja, valakit kiszippantott a légnyomás a gépből.
Az áldozat az új-mexikói 43 éves Jennifer Riordan, rajta kívül összesen heten sérültek meg. Felér egy kisebb csodával, hogy csak ennyien. – Amikor elszállt a hajtómű, azt hittük, kész, ennyi volt. Mivel felrobbant, azt gondoltuk, hogy a hidraulika is sérült (ez felel a gépen többek között a futóművek mozgatásáért, de a hidraulikus rendszer sérülésére egyelőre nem találtak bizonyítékot a hatóságok).
Az 56 éves Tammy Jo Shults a MidAmerica Nazarene University-n szerezte diplomáját biológia és mezőgazdász szakon. Mégis a hadseregnél kötött ki, ő volt az egyik első női vadászpilóta. Egy barátja szerint eleinte sok nehézségbe ütközött, csak azért, mert nő volt. Sokáig álmodozott arról, hogy a légierőnél szolgáljon, de végül „csak" a haditengerészethez került. Ő lett az első nő, aki egy Az F/A–18 Hornetet (Lódarázst), azaz egy elfogó-vadászt és vadászbombázót vezetett a haditengerészetnél. Később oktatópilóta lett, majd a Southwest Airlinesnál kötött ki. Ez sem kis dolog, tekintve, hogy az amerikai légitársaságoknál dolgozó pilóták csupán 6,2 százaléka nő. Schults testvére és férje is pilóta, ők azt mondják, Tammynél kevés jobb van a szakmában. Nem csak okos, de rendkívül kedves is.
Shultsnak szüksége is volt éles eszére, amikor a hajtómű szétesett. Robert Sumwalt, az amerikai National Transportation Safety Board (Nemzeti Közlekedés Biztonsági Felügyelet) elnöke egy szerdai sajtótájékoztatón elmondta, a hajtómű leállása után a gép hirtelen kontrollálatlan, 41 fokos fordulatba kezdett. A biztonságos fordulás maximum 20 fokos, tehát a 41 fok igencsak aggasztó. – Nagyon nyugodtan, pontosan kommunikáltak egy ilyen nehéz helyzetben. Nem semmi, megemelem a kalapomat előttük – mondta Sumwalt.
Shultsot nagyon megrázta utasa halála. Landolás után végignézett a sorokon, ellenőrizte utasait, de nyilatkozni azóta sem akart.
Az előzetes vizsgálatok azt mutatják, hogy anyagfáradtság okozta a balesetet, azon a ponton, ahol a hajtómű egyik turbinalapátja leszakadt.
A keddi baleset megtört egy közel 10 éves, biztonságos idôszakot az Egyesült Államokban. A Colgan Air 3407-es járatának 2009-es katasztrófája óta nem halt meg senki az országban kereskedelmi légitársaságok balesetében.
Kimerültség és nem megfelelő viselkedés
A Colgan Air New Jersey-ből Buffalóba tartó járata egy Bombardier Dash-8 Q400-as 2009. február 12-én este 10 óra körül, nem sokkal leszállás előtt átesett, a pilótának pedig már nem sikerült visszanyernie az irányítást a gép felett, ami egy lakóházba csapódott. A repülőn tartózkodó negyvenkilenc utas és személyzet, illetve a házban lévő egy ember életét vesztette.
Marvin Renslow kapitány és a 24 éves Rebecca Shaw elsőtiszt nagyot hibáztak, ám a vizsgálat előrehaladtával kiderült, nem teljesen meglepő módon.
A két jó kolléga a leszállást megelőzően is Shaw megfázásáról, taknyosságáról és egyéb magánügyekről fecsegett. Ez a repülés ezen szakaszában (is) szigorúan tilos, ekkor csakis a leszállás előkészítésével kapcsolatban beszélhettek volna, a szükséges checklisten végigmenve. A feketedoboz hangrögzítőjéből később kiderült, hogy a beszélgetés során, csak úgy mellékesen szóba kerül a (végül problémát okozó) jegesedés.
– Az ott jég a szélvédőn? – kérdezi az elsőtiszt a kapitányt.
– Az én oldalamon van. Nálad van? – válaszol Renslow.
– Oh, igen. Sok sok jég – mondja Shaw.
Hiába a felismerés, a páros újra nevetgél és másról diskurál. Shaw menet közben újra megemlíti, milyen kevés tapasztalata van jegesedéssel. – Nem bánnám, ha egy kis időt tölthetnék az észak-keleti télben, mielőtt előléptetnek kapitánnyá – jegyzi meg.
A tragédia ezután már pillanatok alatt bekövetkezett. A két pilótát felkészületlenül érte az átesés jelzés. Ilyenkor, amikor a gép sebessége kritikusan lecsökken (a felgyülemlő jég miatt, ami megváltoztatja a szárnyak felszínét), a gép orrát lefelé kell vinni, hogy a felhajtóerőnek köszönhetően növekedhessen a sebesség. Ehhez pedig a kormányt előre fele kell nyomni. A zavarodott kapitány viszont maga felé húzta a botot, ezzel megemelve a gép orrát és tovább csökkentve annak sebességét. A gép átesett, majd lezuhant.
A két pilóta a cég szerint megfelelően képzett volt, csak „valamiért azon a napon nem kapcsoltak be náluk a tanultak" – mondták az eset után.
A nyomozók végső jelentésükben erős kritikával illették a regionális kereskedelmi járatokat. Mint kiderült, a Colgan Airnél is sokat spóroltak a pilótákon, kevéssé tapasztalt szakembereket alkalmaztak kevés fizetésért, sokszor hosszas utaztatással. A gép kapitánya Seattleből, az elsőtiszt pedig a floridai Tampából érkezett Newarkra a műszakjára. Az utazás miatt – na meg a betegségtől – alig aludtak az előző este, Shawt többen látták, ahogy karikás szemekkel próbál pihenni a járat előtt a pilótaváróban. Renslow kapitány pedig közel sem volt olyan képzett, ahogyan azt állította. Több részvizsgán is többször megbukott, de ezeket nem kötötte a Colgan Air orrára, a cég pedig – ezek szerint – nem ellenőrizte elég behatóan a hátterét.