Így kaphat kártérítést a MÁV-tól, ha késett a vonat

Késés vagy járatkimaradás esetén kártérítést fizethet a MÁV, ugyanakkor van itt pár fontos részlet, amivel nem árt tisztában lenni. 

2024. szeptember 18., 11:57

Szerző:

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége közleményében hívta fel a figyelmet arra, az utasoknak ugyanolyan jogaik vannak vonattal történő közlekedés esetén is, mintha például repülővel utaznának. Mint írják,  meghatározott időn felüli késés esetén még akár átalány-kártérítés kifizetése is lehetséges, sőt járatkimaradás esetén pedig – amennyiben a károsult nem használta fel a jegyét egy későbbi járatra vagy vonatpótló buszra – a vasúttársaság kezelési költség nélkül köteles minden esetben visszatéríteni a menetjegy árát.

Uniós rendelkezés  

Sokan egyébként nem is tudják, hogy a légijáratokra vonatkozó szigorú szabályozáshoz hasonló Uniós rendelkezések vonatkoznak a vonattal közlekedők jogaira is. Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2021/782 rendelete (2021. április 29.) a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok jogairól és kötelezettségeiről tartalmazza többek között járatkimaradásra és törlésre vonatkozó szabályokat, és az utasok jogait is részletesen szabályozza. Mivel Uniós rendeletről van szó, szabályai kötelezően és közvetlenül alkalmazandóak az egyes tagállamokban, így Magyarországon is – olvasható a közleményben. 

Szigorú tájékoztatási kötelezettség 

Az Uniós szabályozással összhangban a MÁV Start Zrt. honlapján található tájékoztatás is részletezi, milyen kötelezettségek vonatkoznak a szolgáltatóra, és milyen lehetőségei vannak a fogyasztóknak. Mindenekelőtt – hasonlóan a légitársaságokhoz – széleskörű és szigorú tájékoztatási kötelezettsége van a vasúttársaságnak, amely nemcsak a menetrendről, hanem az előre látható forgalomkorlátozásokról, a vonatok késéséről, valamint a késés miatt a csatlakozás elmulasztásáról történő tájékoztatásra is kiterjed többek között.

Ekkor jár a kártérítés 

Fontos azonban tudni, hogy nem minden vonatkésés esetén jár az ún. átalány-kártérítés, ennek ugyanis mind időbeli, mind meghatározott vonatokra vonatkozó korlátjai vannak. Így belföldi forgalomban kizárólag a felár megfizetésével igénybe vett közvetlen vonat késése esetén jogosult az utas meghatározott mértékű átalány-visszatérítésre a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között.

A kártérítés mértéke a késés nagyságától függ: 30 és 119 perc késéssel történő érkezés esetén a menetjegy árának 25%-a, 120 perc vagy annál nagyobb késéssel történő érkezés esetén a menetjegy árának 50%-a jár vissza. Nemzetközi utazás esetén azonban a minimális késési idő 60 perc.

30 perc késés alatt (nemzetközi vonatnál 60 perc alatt) tehát nem jár kártérítés. Nem kérhető kártérítés akkor sem, ha az utas nem rendelkezett menetjeggyel vagy helyjeggyel. Ha az átalány-kártérítés számított összege pedig nem haladja meg az 1000 Ft-ot (nemzetközi utazás esetén a 4 eurót), azt a vasúttársaság nem fizeti ki. Azonban ha az utasnak több, egyenként 1000 Ft-ot meg nem haladó követelése van, a vasúttársaság kifizeti, amint az összegük meghaladja az 1000 Ft-ot. A közleményben ezen túlmenően kiemelik, hogy nem jár kártérítés akkor, ha a a késést a vasúti üzemmel össze nem függő rendkívüli körülmények – például szélsőséges időjárási körülmények, jelentős természeti katasztrófák, így például árvíz, vagy súlyos népegészségügyi válsághelyzetek – idéztek elő, amelyeket a vállalkozó vasúti társaság az adott körülmények között elvárható gondosság ellenére sem kerülhetett el, és amelyek következményeit nem háríthatta el. Nem minősül azonban elháríthatatlan körülménynek a vasúti dolgozók sztrájkja, ilyenkor tehát nem mentesül a vállalkozás a kártérítés fizetése alól.

Vonatkésés esetén az utas kérésére az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja a késés tényét és időtartamát. Az átalány-kártérítésre vonatkozó igényt az utas a vasúti társaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti, a vasúti társaság szervezeti egységei az igényt az elbírálására jogosult szervezeti egységhez továbbítják.

A kártérítés igénylése 

A kártérítés igénylése során nem mindegy, hogy a jegyet jegyautomatán keresztül vagy elektronikus úton vették-e. Elektronikus jegyvásárlás esetén – tehát ha a MÁV honlapján, vagy applikáción át rendelünk jegyet – a kártérítés kifizetése csak központilag lehetséges. Magát az igényt ettől függetlenül be lehet nyújtani az állomás pénztárában is igénybejelentő lap kitöltésével, ugyanakkor elektronikus úton is lehet kezdeményezni a kifizetést az eszrevetel@mav-start.hu e-mail címen vagy a www.mavcsoport.hu honlapon található online felületen. Elektronikus igény esetén a vonatjegyet is csatolni kell, megadva a vásárló nevét, a vásárlás idejét, és ha késési igazolás is kérve lett, akkor azt is. 

Sokan nem élnek vele 

Amennyiben valakinek bérlete van, akkor az átalány-kártérítés alapja az ugyanazon viszonylatra érvényes teljesárú egy útra szóló menetjegy ára, tanuló bérlet esetén az ugyanazon viszonylatra érvényes 90%-os mérséklésű egy útra érvényes menetjegy ára. Belföldi forgalomban a területi érvényességű bérlettel (Országbérlet és Vármegyebérlet) történő utazás esetén az átalány-kártérítés alapja a bérlet árának a bérlet érvényességi időszakában az egy napra eső rész fele. Ezekben az esetekben a bejelentés ugyanúgy történik, mint egy jegy vásárlása esetén. Járatkimaradás esetén lehetőség van lemondani az utazásról, amennyiben a jegyet nem érvényesítik későbbi járaton vagy vonatpótló buszon, akkor a vasúttársaság kezelési költség nélkül köteles visszatéríteni menetjegyünket, és ezen kötelezettsége alól például az árvízi helyzet sem mentesíti. Az átalány-kártérítéssel a közlemény szerint csak az utasok minimális hányada él, feltehetően azért, mert nincsenek tisztában a jogaikkal. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége éppen ezért arra kéri a MÁV-ot, hogy 

a késés esetén járó kártérítésről tájékoztassák a fogyasztókat mind hangosbemondó, mind kihelyezett táblák útján

– olvasható a közleményben. 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Jean-Michel Delage / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)