Szükség van a ferihegyi repülőtér bővítésére

Elvileg lesz harmadik utasterminál a ferihegyi repülőtéren, csak még nem tudni, hogy az mennyibe kerül majd az adófizetőknek.

2024. június 21., 10:46

Szerző:

A cél az, hogy épüljön egy új terminállal bővüljön a ferihegyi repülőtér, és a lehető leghamarabb meghaladja a 20 milliót a Budapestre érkező turisták száma. „Én még ennél is optimistább vagyok, szerintem kellően fejlett infrastruktúrával a 30 milliós határ is elérhető. És ha ez így lesz, akkor ez egy jó és megtérülő befektetés, anyagilag is megtérül” – fejtegette a 24.hu kérdésére Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt heti Kormányinfón. A lap közvetlenül az EP- és önkormányzati választás előtt bejelentett állami bevásárlást követően kérdezte őt arról, mikor térülhet meg a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. visszavásárlása.

Ahogyan arról a 168.hu is beszámolt, nemzeti többségi tulajdonba került a Liszt Ferenc Nemzetközi Repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt., így a ferihegyi repülőtér ismét magyar kézben van, amit Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter jelentett be korábban. A minisztérium közleménye szerint egy több mint egy éven át húzódó, aktív tárgyalássorozatot követően sikerült megkötni az üzletet, így június 6-án végre aláírhatták a Budapest Airport adásvételi szerződését. A magyar állam ugyanakkor nem kizárólagos tulajdonos, a francia Vinci Airports segítségével sikerült visszavásárolni a repteret: míg az állam 80 százalékos tulajdonrészt szerzett, a francia cég 20 százalékot tulajdonol. A szaktárca közleménye 3,1 milliárd eurós fizetendő vételárról és 1,44 milliárd euró hitel átvállalásáról szólt, ami alapján a 24.hu úgy számolt, hogy – a hiteleket is figyelembe véve – 1400 milliárd forintos bevásárlást intézett a magyar kormány az adófizetők pénzéből.

Ám hogy a ferihegyi repülőtér megvásárlása teljes egészében magyar állami kiadás, vagy áll-e még az a terv, hogy a Katari Befektetési Hatóság átvesz 29 százalékot, arra a lap nem kapott választ. Ahogy arról sem közöltek egyelőre részleteket, hogy mennyibe kerül majd a terminálépítés, és mennyit finanszíroznak majd belőle közpénzből. Csak az sejthető a miniszter válasza alapján, hogy ambiciózusak a tervek – és hogy néhány információ majd egy júliusi sajtótájékoztatón derülhet ki.

Szükség van a ferihegyi repülőtér bővítésére

Mindenesetre a Budapest Airportot irányító vezérigazgató, Kam Jandu elmondta, a növekedés kiszolgálásához elengedhetetlen a ferihegyi repülőtér infrastruktúrájának bővítése. Az ehhez szükséges engedélykérelmeket rég be is adták a magyar hatóságokhoz. Azaz a harmadik terminál megépítésére van szükség. Az idei évre rekordforgalmat vár a repülőtér-üzemeltető, közel 17 millió utassal kalkulált, jövőre pedig 18,5 milliót becsült Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója az év eleji interjúban. Ez jóval több a tavalyi adatnál, amikor 14,7 millióan fordultak meg Ferihegyen, de meghaladja az eddigi csúcsot is, a 2019-ben elért 16,2 milliót is. Ha pedig az utasforgalom a várakozásoknak megfelelően alakul, akkor legkésőbb 2025-ben elérjük a 2-es terminál kapacitásának a határát.

A jelenlegi terminál egyébként elbírna 18 millió utast, de csak akkor, ha a forgalom a nap során egyenletesen oszlik el. Ez azonban nem így van, az utasok 90 százaléka a napi csúcsidőszakokban, reggel, délután és este torlódik.

A Budapest Airport eddigi menedzsmentje azzal kalkulált, hogy a ferihegyi repülőtér harmadik termináljának megépítése minimum hat évet vesz igénybe. Az átépítés kaotikus időszakát úgy hidalták volna át, hogy újranyitják és bővítik az 1-es terminált. Azzal számoltak, hogy ennek modernizálása és az új móló hozzáépítése körülbelül két év alatt elvégezhető, vagyis 2027 tavaszán újranyithat az épület. A felújítás után az 1-es terminál 4,5–5 millió utast tudna fogadni, és kiszolgálná az utasokat addig, amíg a 3-as terminál első fázisa elkészül.