A ferihegyi repülőtér ismét magyar tulajdonban van – a kormány bejelentést tett

Visszavásárolta a magyar állam, így a ferihegyi repülőtér hosszú idő után újra hazai tulajdonba került.

2024. június 7., 09:51

Szerző:

Nemzeti többségi tulajdonba került a Liszt Ferenc Nemzetközi Repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt., így a ferihegyi reptér ismét magyar kézben van – jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.

A minisztérium közleménye szerint egy több mint egy éven át húzódó, aktív tárgyalássorozatot követően sikerült megkötni az üzletet, így június 6-án végre aláírhatták a Budapest Airport adásvételi szerződését.

Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér – fogalmazott Nagy Márton.

A magyar állam nem kizárólagos tulajdonos, a francia Vinci Airports segítségével sikerült visszavásárolni a repteret: míg az állam 80%-os tulajdonrészt szerzett, a francia cég 20%-ot tulajdonol.

A ferihegyi reptér stratégiai kérdés volt

A Nemzetgazdasági Minisztérium MTI-hez eljuttatott közleményében kiemelte, hogy történelmi jelentőséggel bír, hogy a repteret sikerült ismét magyar kézbe venni. Mint írták:

A reptér tulajdonlása szuverenitási kérdés, amely nemcsak a személyszállítás és a turizmus, hanem az áruszállítás miatt is stratégiai jelentőséggel bír, a gazdasági vérkeringés egyik ütőere.

A vásárlás egyik különlegessége, hogy ez volt a rendszerváltás óta eltelt időszak legösszetettebb és legnagyobb értékű gazdasági tranzakciója, és közép-európai viszonylatban is rekordnak számít.

A Budapest Airport Zrt. visszavásárlásáról zajló tárgyalásokon jelen volt a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és a VINCI Airports, valamint az AviAlliance, a GIC és a CDPQ, hiszen egy eladói körrel sikerült tárgyalni. A kormány azt is sikerként könyveli el, hogy a repteret finanszírozó hitelezői körrel is megállapodást kötöttek.

Közölték az az információt is, hogy a vételár 3,1 milliárd euró, a hitelezői konzorciummal történt sikeres megállapodással pedig a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitelt is sikerült meghosszabbítani. Az üzletkötés a tranzakció méretéhez képest gyorsnak számított. A Nemzetgazdasági Minisztérium a közlemény szerint örvendetesnek találja a partnerségi viszonyt is, hiszen a társtulajdonos cég világszerte 70 repteret üzemeltet sikeresen, így nagy szakértelemmel rendelkeznek ezen a téren.

A ferihegyi reptér így került magyar tulajdonba

A tranzakció kapcsán kiadott közleményből kiderült, hogy a magyar állam több, nemzetközi cégekben szerzett tulajdonjogát is értékesítette, hogy visszavásárolhassa a Budapest Airport Zrt.-t.

A Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt., amely 100%-ban a magyar állam tulajdonában van, sikeresen értékesítette az Erste Bank Hungary Zrt.-ben és a Yettel Magyarországban meglévő tulajdonrészét, valamint a hazai VIG társaságokban meglévő részesedésének döntő részét is, illetve csökkentette a magyar állam tulajdoni hányadát, így összesen 270 milliárd forintnyi bevételre tett szert.

A közlemény szerint ennek teljes részét a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér visszavásárlására fordították, ám mivel ez önmagában nem fedezte volna a vételárat, a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. a vásárlást végül az Eximbanktól kapott fejlesztési hitelből, valamint a költségvetés által végrehajtott tőkeemelésből finanszírozta.

(Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd)