Szeptember végére alig marad mozdonyvezető

A hónap végére vasúti közlekedés szempontjából elengedhetetlen mozdonyvezetők, váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége is kimeríti a túlórakeretüket. Azonban van egy kiskapu.  

2023. szeptember 4., 12:58

Szerző:

A Népszava információ szerint a MÁV dolgozóinak jó rész kimeríti az éves maximum 300 órás túlóra keretet is, amelynek meghaladása után a munkáltatóknak nincs jogi lehetősége arra, hogy további rendkívüli munkavégzést rendeljen el az alkalmazottai számára. Az egyetlen megoldás az egyéni különmegállapodás, amely során extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret, ha a munkavállaló is úgy akarja. 

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke szerint ha ezt nem vállalják, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket, a menetrend szerinti járatokat nem tudják majd elindítani, és a jelenlegi problémán nem segítenek a mozdonyvezetői tanfolyamok sem, mert a képzés több hónapot vesz igénybe, a most jelentkezők május előtt nem tudnak munkába állni, és a tanfolyamok sikeressége átlagosan 60-70 százalékos,

továbbá a 800 ezer forintos bér sem tudja tömegével behozni a jelentkezőket 

– teszi hozzá az érdekvédelmi szakember.

Tovább nehezíti, hogy a MÁV munkavállalóinak derékhada nyugdíjba megy 2025-2027-re, így további több ezer embert kellene pótolni, akik az utolsó jól képzett szakember-generációja a MÁV-nak, bezárták a tanműhelyeket, a munkaerő sürgős pótlása miatt egyre lejjebb viszik a felvételi követelményeket, és a vizsgákon is egyre kevesebbet kell tudni, ez pedig a vasúti közlekedés minőségének romlásához vezet, ez elégedetlenséget szül a a vonattal közlekedőkben, ami az utasokkal érintekező MÁV alkalmazottain csapódik le végső soron. 

Az utazó közönség is egyre frusztráltabb. Tettlegességig még nem fajultak a viták, de tagadhatatlanul egyre vasútellenesebb a közhangulat

– vélekedik Meleg János, a VSZ elnöke.

 (Kiemelt képünk illusztráció: egy utas leszáll az északkeleti regionális vonatról az Amtrack állomáson a Rhode Island-i Providence-ben 2020. március 30-án. Fotó: Joseph Prezioso/AFP)