Így alakul a sebességkorlátozás Budapesten, sok útszakasz érintett
Számos útszakaszon a sebességkorlátozás bevezetése mellett döntöttek.
A fővárosi autósoknak érdemes felkészülniük arra, hogy több forgalmas útszakaszon mostantól lassabban lehet haladni, ugyanis a sebességkorlátozás egyre több helyen vált indokolttá a szakemberek szerint – írta meg a Totalcar.
A Budapest Közút és a Budapesti Közlekedési Központ is azon dolgozik, hogy ezzel az intézkedéssel megakadályozhatóvá váljanak a legsúlyosabb balesetek. Ahogyan arról a 168.hu is beszámolt, mindez illeszkedik a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiába, amely azt a célt fogalmazta meg, hogy a következő öt évben csökkenjen a felére a fővárosi utakon halálos balesetet szenvedők száma, majd 2050-ig már egyáltalán ne forduljanak elő hasonló balesetek.
Kétségtelen, hogy van mind dogozni, ugyanis a korábbi intézkedések ellenére átlagosan még mindig legalább egy ember meghal Budapesten valamilyen közlekedési balesetben, amit a hatóságok nem véletlenül szeretnének nullára csökkenteni. Jelenleg a legésszerűbb döntésnek az tűnik, ha nem is engedélyezik a nagy sebességgel való haladást a zsúfolt útszakaszokon.
A sebességkorlátozás nem lesz egységes
A korlátozásokat megelőzően a hatóságok és a közlekedési szakemberek több vizsgálatot is végeztek, és arra jutottak, hogy számos útszakaszon elsősorban nem a forgalom átszervezésére vagy átalakításokra van szükség, hiszen már a megengedett legnagyobb sebesség csökkentésével is megelőzhetőek a súlyos balesetek.
Sok esetben a mesterséges intelligenciát is bevetették, hogy a forgalmi információk alapján egy objektív rendszer mérje fel, hol lehet szükség bizonyos változtatásokra. A Totalcar kiemelte, hogy 65 km/h-s sebességnél a gyalogosok 80 százaléka nem éli túl, ha elgázolja egy autó, ugyanakkor 50 km/h-nál már csak 40 százalék ez az arány, 30 km/h-nál pedig csupán 10, tehát egyértelmű, hogy a sebességkorlátozással a halálos balesetek száma mérsékelhető.
A jelenlegi KRESZ-szabályok alapján lakott területen belül alapvetően 50 km/h a megengedett maximális sebesség, bár ezt a Közútkezelő módosíthatja. a súlyos balesetek elkerülése érdekében a szakemberek a legtöbb helyen 40 km/h-ra korlátoznák a sebességet, de a forgalmi adatok megfigyelése folyamatosan zajlik, és elsősorban az úthasználati szokások, illetve a környéken lévő intézmények fogják meghatározni, hogy mely szakaszokon és milyen sebességet határoznak majd meg.
Ahogyan arról a 168.hu már beszámolt, a változtatásokat fokozatosan vezetik majd be, elsőként az I. kerületben: az Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszán. Ez egy forgalmas útszakasz, de a változtatás valójában csak egy 40 km/h-s útszakasz meghosszabbítás, hiszen a Vérmező és a Mikó utca közötti szakaszon korábban is ez volt a maximálisan megengedett sebesség.
Az is kiderült, hogy a Szentmihályi út lesz a következő, ahol változásokra kell számítani: közel egy kilométeres szakaszon fogják 60 km/h-ról 50km/h-ra csökkenteni a maximális sebességet. A Budapesti Közlekedési Központ szakemberek a szigorításokat azt követően javasolták, hogy átvizsgálták az elmúlt kilenc év baleseti statisztikáit, valamint alapul vettek olyan adatokat is, amelyeket például a Waze szolgáltatott. A forgalomfigyelő, GPS-alapú telefonos applikációban megjelentek a kisebb balesetek is, amelyek fennakadásokat okoztak, ám rendőri intézkedést nem kívántak. Ezen információk sokat elárultak arról, hogy mely területek tekinthetőek Budapest legveszélyesebb útszakaszainak.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Shutterstock)