Parancsnoki vizsgálat indul az M2-es ámokfutóját megállító rendőri intézkedés miatt

Kérdés, hogy jogszerűen, arányosan és szakszerűen jártak-e el azok a rendőrök, akik kéklámpás autóikkal követtek, végül több ütközés után megállították a sofőrt augusztus 1-én az M2-es Dunakeszihez közeli szakaszán.

2023. augusztus 4., 19:08

Szerző:

Ilyen vizsgálatot minden rendkívüli, jelentésre kötelezett esemény után folytat a rendőrség. A folyamat napokig eltarthat. 

A filmbe illő üldözési jelenet oka egyértelmű, a Mercedest vezető sofőr veszélyt jelentett. Rendőri jelzésre sem állt meg, végül úgy tudták megállítani az előzőleg 200 km/óra sebességgel menekülő autót, hogy többször összeütköztek. A Mercedes az M2-es elválasztó betonelemeire felfutott, kitört a bel első kereke, és akkor sikerült leállítani, amikor egy rendőrautó bevágott elé. Az eset után méltatták az akció kulcsszereplőjét, Gál Zsombor őrmestert, aki az elől haladó Škodát vezette.

A száguldozót elkapták, kiderült, hogy korábban több szabálysértési ügye volt már. És mivel nem működött együtt a rendőrséggel, letartóztatták

 

A Telex szerint bár teljesen érthető, hogy éles helyzetben nem lehet megfelelni a tankönyvi szabályoknak, azonban az ilyen helyzet veszélybe sodorhatja a helyszínen lévőket. Ezért állásfoglalást kértek az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK).

Válaszukban azt írják, a rendőrök a járművek megállítása során a KRESZ rendőri jelzésekre vonatkozó szabályai, illetve a járművek megállításának és követésének módszereiről és taktikáiról szóló módszertani útmutató szerint járnak el. A rendőrségi törvény a járművek megállításával kapcsolatos intézkedésekre felhatalmazást ad, sőt mi több, a járművet a rendőr bizonyos esetekben akár a szolgálati jármű felhasználásával is megállásra kényszerítheti. A törvény azt mondja az Útzár, megállásra kényszerítés című fejezetében, hogy:

A bűncselekmény elkövetésével megalapozottan gyanúsítható személy, valamint a bűncselekmény elkövetőjének elfogása érdekében – ha járművel menekül – a rendőrség mások személyét és biztonságát nem veszélyeztetve a járművet követheti és megállásra kényszerítheti.

 

 

 

A Telexnek nyilatkozó rendőrségi szakértők szerint azonban a szándékos ütközés lehetőségéről nem ír a törvény, ahogy a válaszuk sem pontosítja, hogy a szolgálati jármű felhasználása magába foglalja-e az ütközést, vagy csak a szorosan előtte és mögötte haladásra jogosítja fel a rendőröket. 

A rendőrségi válaszlevél szerint a vonatkozó jogszabályok értelmében köteles a rendőr intézkedni, vagy intézkedést kezdeményezni, ha a közbiztonságot, a közrendet vagy az államhatár rendjét sértő vagy veszélyeztető tényt, körülményt vagy cselekményt észlel, illetve ilyet a tudomására hoznak. A váci rendőröknek be kellett avatkozniuk, miután a Mercedes halálos iramot vett fel. Az ORFK kifejti, hogy az intézkedések során a kényszerítő eszközök az arányosság és szükségesség figyelembevétele mellett alkalmazhatóak.

A vizsgálatnak meg kell állapítania, hogy a rendőrök nem sodorták-e veszélybe az M2-esen közlekedőket, illetve az esetet közelről követő autók utasait egyaránt. 

Az állásfoglalás azzal zárul, hogy a rendőri intézkedéseknek rendkívül körültekintően, az élet, a testi épség és egészség megóvásának szem előtt tartásával az arányosság követelményeinek megfelelően kell zajlania.

(Kiemelt képünk forrása: Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság Facebook oldala)