Órákon át csak várakozott több beteg Budapesten és Pest megyében, mert a tabletek frissítése miatt késtek a mentők – Frissítés: az OMSZ álláspontja

A késések miatt volt olyan beteg, akit magánmentő vitt kórházba. 

2024. május 26., 10:46

Szerző:

Volt olyan beteg, akinek két óra helyett 6-7 órát kellett várnia a szállításra a mentős tabletek frissítése miatt – számol be az RTL Híradó. Több mentőautó is késhetett a fővárosban és Pest megyében, miután frissítették az irányításhoz használt tabletek szoftverét a hét elején – mondta egy mentőápoló a csatornának. A papíralapú dokumentációra kellett átállni, ezért lassult  le az ellátás.

A mentőautókat évek óta tableteken keresztül irányítják országszerte, a készülékek szoftverét a fővárosban és Pest megyében hétfőn frissítették. Volt olyan állomás, ahol emiatt minden egység egész éjszaka és nappal papír alapon dolgozott. Egy mentőápoló szerint ez nem ment zökkenőmentesen. „A szegény irányítók, mondjuk úgy, vakon mozogtak, mert legtöbbször azt sem tudták, hogy aktuálisan merre járnak az autóik, tehát ha például útközben lett volna egy sürgős riasztás, nem tudták volna ránk bízni” – fogalmazott és hozzátette, hogy emiatt folyamatosan késtek a mentőautók.

A késés miatt volt olyan beteg, akit magánmentő vitt kórházba 

„Velem történt meg, hogy bizony egy két órán belüli orvosi ügyelet által kért betegszállításra hat-hét óra múlva értünk oda. Addig otthon várakozott a beteg a mentőre”– mondta a mentőápoló. Arról is beszélt, hogy a szoftverfrissítés nem minden eszközön sikerült, így még kedden és szerdán is papír alapon irányítottak több kocsit. Erről az egyik állomásvezető üzenetben tájékoztatta is kollégáit. Azt írta: „Átvettem a tableteket. Ötből kettő működik. A három rosszat próbálják szárítgatni. (…) Annyit tudok, hogy a gyártó cég már nem javítja ezeket az eszközöket.”

Sokat kellett várnia egy 65 éves trombózisos betegnek is a hét elején Budapesten. Először 17:51-kor reklamáltak amiatt, hogy nem érkezett meg a mentő, majd többszöri érdeklődés után azt írta a mentésirányító, hogy nincs szabad kapacitás. Végül három órával az első reklamáció után lemondták a mentőt, és magánmentő vitte kórházba a beteget.  

Az OMSZ szerint a tabletek frissítése a betegszállítással nincs összefüggésben

Az esettel kapcsolatban az Országos Mentőszolgálat az alábbi tájékoztatást adta szerkesztőségünknek:

„A mentésirányítás alapvető biztonsági mechanizmusa az, hogy a digitális rendszer mellett, szükség esetére egy másik megoldás (Tetra rendszeren, rádión keresztül történő riasztás, offline, papíralapú dokumentálás) is folyamatosan rendelkezésre álljon úgy, hogy sem az átállás, sem a folyamatos működés ne okozzon késedelmet, vagy fennakadást. A tabletek frissítése az életmentést nem lassíthatja, a betegszállítási feladatok ellátásával a tabletek frissítése nincs összefüggésben. A mentők az igazán sürgős feladatokhoz rendszerint 15 percen belül kiérkeznek. A mentőszállítás sürgősségi fokozatát a megrendelő orvos határozza meg, a 2 órán belüliként megrendelt feladatot a beteg állapotromlása esetén a mentők átminősítik sürgős feladattá és indokolt esetben akár azonnal rohamkocsit küldenek a beteghez.”

(Kiemelt képünk  illusztráció. Fotó: Országos Mentőszolgálat Facebook oldala)