Milliós kártérítési díjba futhat bele az az autós, aki erre nem figyel
Akár másfél millió forintos kártérítési igényt is benyújthat a biztosító azon ügyfelek számára, akik a téli időszakban nyári gumit, vagy balesetveszélyesen kopott téli gumit használnak.
InfoRádióban Németh Péter, a CLB biztosítási alkusz kommunikációs igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a téli időszakban a leggyakoribb baleseteket az úgynevezett rácsúszásos balesetek okozzák. A szakember arra figyelmeztet, hogy a biztosítók a kártérítési kötelezettség megítélésekor figyelembe veszik a jármű műszaki állapotát, beleértve gumiabroncsok megfelelőségét is.
Noha jogszabály nem kötelez a téli gumi használatára, milliós kártérítést kockáztat, aki ezen spórol
Mint azt Németh Péter elmondta, Magyarországon öregszik az autópark, ami annak tudható be, hogy egyre kevesebb ember engedheti meg magának, hogy új autót vegyen. Magas az ár, a fenntartási és a javítási költség is. Sokszor azonban a gumin is megy a spórolás, hiszen ha egyszer le kell cserélni egy autón a gumikat, akkor ez akár több százezres költség is lehet, ami sokaknak okoz nehézséget. A szakember szerint gumin még akkor is takarékoskodni akarnak az autósok, ha az balesetveszélyes helyzetek forrása.
„Magyarországon jogszabály nem írja elő a téli vagy nyári gumi használatát, de előírja ezt a biztosítási törvény, és benne is van a biztosítási fedezetekről szóló szerződésekben, hogy megfelelő műszaki állapotú gépjárművel kell részt venni a közlekedésben.
Akkor fizet a biztosító, ha a gépjármű megfelelő műszaki állapotban volt. Ennek a megfelelő műszaki állapotnak viszont már részei a gumiabroncsok, a túlságosan kopott vagy teljesen elhasználódott, sérült vagy egyáltalán nem a közlekedési helyzetnek megfelelő gumiabroncs. Emiatt egy kötelező biztosításos károkozás esetén, ha egy ilyen autós a hibás,
akár vissza is követelheti a biztosító másfél millió forint összegig az okozott kárt, Illetve akár a teljes cascós kárkifizetést is megtagadhatja adott esetben a biztosító"
– hívja fel a figyelmet a következményekre Németh Péter.
Azok se nyugodjanak meg, akiknek ugyan téli gumi van az autóján, de elöregedett, régi darabok.
„Minden gumiabroncson van egy kopásjelző rész, és ez mutatja azt, hogy a barázdák az autó kerekein elég mélyek-e ahhoz, hogy az autót nagy mennyiségű csapadék vagy hó esetén stabilan lehessen irányítani. Ilyenkor
ha a baleset visszavezethető a gumiabroncs állapotára, tehát mondjuk túl hosszú a fékút a sebesség ellenére vagy túlságosan hosszú a sodródás valamelyik oldalirányban, hóban vagy esőben, akkor a biztosító a szemle során bekéri az abroncsot"
– hangsúlyozza a szakember.
A biztosítási szemlénél készül jegyzőkönyv a gumik állapotáról is, de ilyenkor külön kiterjedhet a vizsgálat arra, hogy ez a gumi alkalmas volt-e arra, hogy a gépjármű részt vegyen a forgalomban. Ha bebizonyosodik, hogy a „a gépjármű műszaki állapotát tekintve bármilyen okból nem alkalmas arra, hogy részt vegyen a forgalomban, akkor az bizony a biztosítási kifizetések megtagadását vonhatja maga után, illetve kötelező biztosítás esetén regressziót" – mondta Németh Péter.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)