Meglepő innovációval állt elő a MÁV, ezentúl minden a mozdonyvezetőkön múlhat

A MÁV október végére bevezeti a kalauz nélküli vonatokat majdnem minden agglomerációs vonalán, amivel plusz terheket ró majd a mozdonyvezetőkre.

2024. szeptember 9., 13:09

Szerző:

Hétköznap félóránként járnak a személyvonatok Pilisvörösvár és Rákos között, az S76-os jelzésű járatok az észak-budai agglomerációt szolgálják ki. Azaz Pilisvörösvárról, Solymárról és Ürömről szállítják az ingázókat a fővárosba. Ezeken a vonatokon tesztelte a MÁV tavasszal a jegyvizsgáló, vagyis kalauz nélküli közlekedést, ami annyira bejött a vasúttársaságnak, hogy augusztus végén bejelentették: szeptembertől minden S76-os vonat kalauz nélkül közlekedik. A módszert pedig fokozatosan további helyeken is bevezetik, így október végére a lajosmizsei vonalat kivéve minden agglomerációs vonalon közlekednek majd kalauz nélküli vonatok – írja a 444. 

Ám ez az intézkedés extra feladatokat ró majd a mozdonyvezetőkre. Ők végzik majd ugyanis az élőszavas utastájékoztatást, ellenőrzik az utasok fel- és leszállását, intézkednek vészhelyzet esetén. Ha pedig baj történik a vonaton, akkor a mozdonyvezetőket a vészhívókon keresztül értesíthetik az utasok.

A jegyeket amúgy szúrópróbaszerűen azért ellenőrzik majd, és a bliccelőknek megemelt pótdíjat kell fizetniük. 

A 444 végül kitér rá, hogy a MÁV a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével párhuzamosan bevezeti a jegyelővételi zónát a fővárosi agglomerációban. Ez azt jelenti, hogy a lajosmizsei vonalat kivéve mindenhol kötelező lesz elővételben megvásárolni a jegyeket, ami alól csak az a kevés megálló lesz kivétel, ahol még nincs jegyautomata. A pótdíjat az egész zónában egységesen 25 ezer forintra emelik. Az új rendszer türelmi időszaka november 2-ig tart, utána kezdenek bírságolni a kalauzok. 

Elkeserítő statisztika a MÁV-ról

Mindeközben megírtuk, hogy újabb szomorú napra ébredt a MÁV. Ezúttal egy elkeserítő statisztika látott napilágot a vasúttársaság működésével kapcsolatban, amit Vitézy Dávid hozott nyilvánosságra. A politikus által a közösségi médiában megosztott bejegyzés szerint ismét negatív rekordot döntött a MÁV, miután a magyar InterCityk mindössze 32,8 százaléka volt pontos (azaz késett kevesebbet, mint 5 percet) augusztusban. Ilyen rossz értéket pedig soha nem rögzítettek még, mióta vezetnek menetrendszerűségi statisztikát a magyar vasúton.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Sebastian Kahnert / DPA / AFP)