Lázár János miatt mozdonybérlésre kényszerül a MÁV
Tizenöt Siemens mozdonnyal bővül a magyar vasúttársaság flottája, a járművek október második felétől állnak szolgálatba a belföldi InterCity és a Bécsbe közlekedő EuroCity vonalakon. A mozdonyflotta bővítésével pontosabbá és kiszámíthatóbbá válik a vonatközlekedés – közölte a MÁV-Start. Egy vasúti szaklap szerint viszont nem olyan rózsás a helyzet: valójában kényszerből kell bérelnünk, mivel Lázár János lefújta a 115 mozdony beszerzésére kiírt tendert.
A vasúttársaság tájékoztatása szerint a folyamatosan növekvő utasforgalom jobb kiszolgálása érdekében bérelnek 15 darab „kiváló műszaki állapotú”, használt ES64 U2 V7 típusú kétáramrendszerű, nagyteljesítményű mozdonyt. A vasúttársaság közölte, hogy mintegy 300 villany- és 150 dízelmozdonyt, továbbá 186 villamos motorvonatot és 260 dízel motorvonatot üzemeltet.
A MÁV-Start arculatára átalakított, most beszerzett mozdonyok közel azonos kivitelűek a hazai vasutakon közlekedő 470-es sorozatú Siemens Taurus mozdonyokkal, amelyből a társaság flottájában tíz, a GYSEV-nél öt darab teljesít szolgálatot. A Siemens EuroSprinter mozdonycsalád ES64U2 V7 típusú, 6400 kilowatt teljesítményű és kétáramrendszerű vontatójárművei rendelkeznek a nagysebességű közlekedés egyik legkorszerűbb vonatbefolyásoló rendszerével, a szigorú európai sztenderdeknek megfelelő ETCS (European Train Control System) járműfedélzeti berendezéssel – jelezték. A bérelt mozdonyok egy része kiváltja a V43-es típusú, óránként 120 kilométeres maximális sebességű vontatójárműveket, ami megtakarítást jelent az energiaköltségben is.
A mozdonyok belföldön óránkén 160 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd, közlekedési engedéllyel rendelkeznek Magyarországon kívül Németországban, Ausztriában, Romániában, Horvátországban és Szerbiában is. A magyar vasúttársaság így aktív szereplő maradhat a nemzetközi vonatok vontatása terén – hangsúlyozták.
A Regionalbahn vasúti szaklap szerint azonban
annyira rosszul áll mozdonnyal a MÁV-START, hogy kényszerűségből bérelnie kell.
Ennek az egyik oka, hogy az osztrákok december 10-től csak ETCS Level 2 fedélzeti berendezéssel ellátott mozdonyokat hajlandóak beengedni a keleti vasútvonalukra, ilyennel pedig nem minden magyar mozdony rendelkezik. A másik pedig az, hogy
Lázár János lefújta a 115 mozdony beszerzésére kiírt tendert.
A szaklap emlékeztet rá, hogy 2022 tavaszán, a kérészéletű Vitézy-érában belengetett komoly járműbeszerzést (Siemens Viaggio, azaz Railjet-ekvivalens szerelvényeket vettek volna) lefújták, miután a közlekedés az alapvetően állami nagyberuházásokért felelős Lázár Jánoshoz került, mostanra pedig a német szövetségi kormány Paks-ügyi bojkottja (nem engedik, hogy az orosz vezetésű projektbe a Siemens Energy vezérlőrendszert, azaz embargós technikát szállítson) miatt az egyébként anno kifejezetten kedvező áron kötött Vectron-szerződést is törölték.
(Kiemelt képünk: Siemens ES64 U2 V7 típusú mozdony már a MÁV-START arculatával. Fotó: MÁV-START)