Kerepesi maszturbáló – Jogszerű-e a polgármesteri rabló-pandúr?
A gödöllői HÉV-vonalán maszturbáló férfi esete napokig lázban tartotta az olvasókat. Kerepes polgármestere, Gyuricza László ultimátumot adott a férfinak: ha nem adja fel magát, a tevékenységéről készült felvételt nyilvánosságra hozza. Kérdés, hogy tett szert a polgármester a felvételre, illetve vajon jogszerűen használta-e fel?
A szilasligeti HÉV-megállóban maszturbáló, szeméremsértő férfival szemben fellépő polgármester esete több kérdést is felvet. Kinek és hogyan van joga térfigyelő rendszert működtetni? Ki férhet hozzá a felvételhez? Joga van-e valakinek nyilvánosságra hozni egy ilyen felvételt, és ha igen, milyen jogai vannak a felvételeken szereplő személyeknek, akár a feltételezett bűnelkövetőnek?
Kérdéseinkkel megkerestük Péterfalvi Attilát, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökét.
A kamera telepítésének a célja mindig a bűnmegelőzés, bűnüldözés. A kamera által készített felvételek kezelésének szabályait az Európai Unió bűnüldözési irányelveit a magyar jogba ültető 2011. évi CXII. törvény szabályozza, amely az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról rendelkezik – mondta érdeklődésünkre Péterfalvi.
Láthatja vagy nem láthatja a polgármester a kérdéses felvételt?
Fontos kérdés, hogy a kamera üzemeltetője a MÁV-HÉV vagy az önkormányzat, és hova kötik be a kamerát, a rendőrséghez vagy az önkormányzat saját rendészeti szervéhez – folytatta a hatóság elnöke. A magyar jogszabályok szerint önkormányzati testületi ülésen dönthetnek arról, hogy legyen-e kamera a közterületre felszerelve, és ennek a kamerának a felvételeit a saját rendészeti szervük vagy a rendőrség kezeli-e.
„Bármely eset is áll fenn, a polgármesternek ezen az ágon nincs feladata, a felvételekhez nem férhet hozzá, hiszen a bűnüldözés nem az ő hatásköre, feladata.”
– mondta.
A jogszabály szerint ugyan lehet rögzíteni a felvételeket, de kivágni egy részt és lemásolni, majd azt bárkinek odaadni már jogszabályt sért. A fentiek tükrében, ha a Hivatal vizsgálná az esetet, azt vizsgálná, hogy hogyan került a felvétel a polgármesterhez. Ha a polgármester jogellenesen jutott a felvételhez, akkor minden további lépés, amit tesz, jogellenes.
Az a fránya GDPR
Amit azonban Kerepes polgármestere tett, az a GDPR szerint sem helyénvaló. A GDPR nem tagállami jogi szabályozó, hanem az Európai Parlament és Tanács rendelete, amely a természetes személyek személyes adatait védi. Mivel Gyuricza László nem magánemberként, hanem polgármesterként tette közzé a felvételt egy népszerű közösségi oldal felületén, nem tartotta be a tagállamok által közösen elfogadott GDPR irányelveket. A felvétel anonimizálása sem volt megfelelő, mert az, ha kitakarom egy személy arcát, még nem jelenti azt, hogy például a ruházata alapján ne lehetne felismerni. A polgármester ezzel az akcióval gyakorlatilag kényszerhelyeztbe hozta a rendőrséget.Hogy a polgármester eljárása mennyire felel meg vagy nem felel meg a jogszabályi környezetnek, az látatlanban nem megállapítható, de azt kijelenthetjük, hogy a bűnmegelőzés és bűnüldözés nem polgármesteri hatáskör.
Az esettel kapcsolatban megkerestük Kerepes polgármesterét, de cikkünk megjelenéséig kérdéseinkre nem válaszoltak. Amint ezt megteszik, válaszukat természetesen közöljük.
(Kiemelt fotó: Police.hu)