A hulladékkezelés és az autópálya-koncesszió sem tetszik az Európai Bizottságnak

Magyarországról érkezett bejelentések után vizsgálja az Európai Bizottság, hogyan kapta meg Mészáros Lőrinc cége az autópályák üzemeltetését, illetve a Mol a hulladékgazdálkodást.

2023. április 17., 18:59

Szerző:

A Molnak odaítélt hulladékgazdálkodási koncesszió, és a Mészáros Lőrinc által elnyert országos autópálya üzemeltetés is érdekli az Európai Bizottságot – tudta meg a Szabad Európa online hírportálja. Nehezményezik ugyanis, hogy az autópályák működtetésére és a hulladékkezelésre Orbán-közeli üzletemberek és a Mol egyaránt 35 évre kaptak megbízást. A vizsgálatok a Transparency International magyarországi szervezetének korábbi bejelentésére megvizsgálják ezenkívül azt is, hogy a nemrég Pénzmúzeumként újranyitott Széll Kálmán téri postapalota bebútorozását milyen közbeszerzéseken keresztül bonyolította le az MNB.

Fókuszba került ezenkívül még Brüsszelben az is, hogyan nyerte el Mészáros Lőrinc és Szijj László nagyvállalkozó üzleti köre a magyarországi autópályák üzemeltetését. A fő gond ezzel és a 35 évre szóló, idén július 1-ével életben lépő hulladék-gazdálkodási megbízással is az, hogy formálisan ezek koncessziók, ami azt jelenti, hogy megbízást elnyerő koncesszor viselné a kockázatot (ők szedik be a díjat és ők viselik a költségeket is), a magyar gyakorlatban ez nem így van, itt továbbra is a magyar állam szed be például útdíjakat, autópályamatricákat is az állam értékesít, a koncesszoroknak pedig fix díjat fizet.

Akár nyereséges, akár veszteséges tehát az üzemeltetésre kiszervezett üzletág, a kedvezményezett fix díjat söpörhet be. A Szabad Európa úgy tudja, autópálya-ügyben már hivatalos kérdéseket is kapott a magyar kormány az Európai Bizottságtól. Ligeti Miklós, a Transparency Magyarország ügyvezetője pedig a portálnak elmondta, a tervezett koncessziók több pontja is sértheti az Európai Unió koncessziós irányelvét:

„A jelenleg ismert információk szerint ezek a 35 éves állami megbízások nem tekinthetők valódi koncessziónak sem a hazai jog, sem az európai uniós irányelvek értelmében. Koncesszióról akkor beszélhetünk, ha az állam által átengedett jogosultság – legyen az például olyan hagyományos koncessziós terület, mint a bányászat vagy a szerencsejáték szervezése – hasznosításából eredő működési kockázatot a koncesszió jogosultja viseli” – szögezte le.

Az sem világos Ligeti szerint, mire alapozza a kormány azokat a számításokat, amelyek szerint az autópálya-üzemeltetés, illetve a hulladékgazdálkodás csupán 35 év alatt térülhet meg.

(Kiemelt kép: Balról jobbra, felülről lefelé Mészáros Lőrinc nagyvállalkozó, Hernádi Zsolt Mol-vezér, Orbán Viktor Miniszterelnök és Csányi Sándor OTP-vezér a lelátón. Fotó: MTI / Illyés Tibor)