Ki kell adni az autópálya-koncessziós szerződések mellékleteit

A bírósági döntés szerint nem titkolható tovább, hogy mennyibe kerül az adófizetőknek a 35 évre Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe adott vállalkozás.

2023. március 31., 12:06

Szerző:

Minderről a Fővárosi Törvényszék csütörtöki ítélete döntött. Az ítélet értelmében a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) nem titkolhatja tovább, hogy milyen feltételekkel adta koncesszióba a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető cégcsoportoknak – írja a szabadeuropa.hu.

Bár a szerződés megtekinthető az interneten, a bíróság csütörtöki döntése alapján nyilvános adatok az állam nevében eljáró NKI és a Mészáros-Szíjj érdekeltségébe tartozó Themis magántőkealap között létrejött koncessziós szerződés mellékletei is. Ezt a Themis kérésére üzleti titokként kezelte az NKI.

A portál azt követően fordult bírósághoz, hogy bár januárban közérdekű adatigénylésre hivatkozva betekinthettek a fenti szerződésbe, annak mellékleteit nem kapták meg. Márpedig ez utóbbiak tartalmazzák a koncessziós szerződés lényeges információit.  

Az NKI ezt arra a januártól életbe lépett lehetőségre hivatkozva tette meg, hogy beavatkozóként bevonhatja az üzleti titok „tulajdonosát” is a védelembe. A közbeszerzési eljárásban a Themis kérelme alapján kezelte az NKI üzleti titokként a kért adatokat.

A bíróság szerint azonban nem sikerült az üzleti titok fennállását bizonyítani, ezért a kért tizenegy darab mellékletet ki kell adniuk.

Ebből derül ki, hogy milyen feltételekkel kapta meg majdnem az összes hazai autópálya- és autóút üzemeltetésének, új utak építésének és a régiek felújításának jogát 35 évre a Themis magántőkealap.

A mellékletek tartalmazzák a konkrét összegeket, a nyertes ajánlat részleteit, a szerződésbontás lehetőségeit.  

A Szabad Európa emlékeztet a 2021 nyarán megjelent pályázati kiírásra is, aminek az értelmében a magyarországi gyorsforgalmiút-hálózatot 35 éves időtartamra koncesszióba adja az állam. A tender kiírása szerint 1662 kilométernyi úthálózat üzemeltetése kerül a győzteshez, aki az első tíz évben fejlesztéseket is végrehajt. Három jelentkezőből ezt nyerte el a Mészáros Lőrinc és Szijj László érdekeltségeihez tartozó Themis konzorcium.  

Az ítélet egyelőre nem jogerős.

(Kiemelt kép: Mészáros Lőrinc, az Autohof Óbarok kamionos pihenőhely tulajdonosa beszédet mond a létesítmény átadó ünnepségén az M1-es autópálya óbaroki lehajtója közelében 2018. december 7-én. Fotó: MTI/Bodnár Boglárka)