Újabb áremelés a láthatáron? Sokakat érintő változást tervez a BKK
Emelné a jegyárakat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) idén júniustól.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a fővárosi klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottság hétfői ülésére elkészítette azt a javaslatot, amely a 100 E reptéri busz kihasználtságát, a járatsűrítés, illetve a bérletesek számára nyújtandó kedvezmény lehetőségét, illetve az éjszakai busz és metróközlekedés kiterjesztését vizsgálja. A BKK a javaslatban felvetette a metróbuszok indításának ötletét is. A tervezet szerint a BKK júniustól 10%-al emelne a jegyárakon – írta meg a Népszava.
A BKK fejlesztésekre fordítaná a befolyt pénzt
Az eseti és napijegyekre vonatkozó emelés, amelyet júniustól vezetnének be, a BKK szerint évente 880 millió forintos bevételnövekedést eredményezne. Az ebből befolyt pénzt a tervezett fejlesztésekre fordítanák.
A BKK összehasonlításul azt is közölte, hogy a közösségi közlekedés tekintetében Bukarest után Budapest a második legolcsóbb, jóval az európai átlag alatt van. Az 50 forintos áremeléssel (10%) még mindig jelentősen alatta marad az európai átlagnak, Prága mellé kerülnénk. Bukarestben egyébként 0,6 euró egy jegy, Párgában 1,2 euró, míg például Bécsben 2,4 euró, Párizsban 2,5 euró, Stockholmban pedig 3,7 euró.
A fejlesztések között szerepel a 100E repülőtéri buszjárat kapacitásának növelése (a járatra szóló jegy ára 300 forinttal, 2500-ra emelkedne, de a bérletesek két vonaljegy áráért válthatnának rá kiegészítő jegyet), az éjszakai járatok rendszerének átalakítása-bővítése és a metróbuszok közlekedését segítő „folyosók” kialakítása.
Az éjszakai közösségi közlekedés fejlesztését, a metróüzem hajnali egy óráig való kitolását is megvizsgálták. A cég szerint nincs olyan nagy forgalom éjszaka, amely feltétlenül metrót igényelne. A jelenlegi éjszakai hálózat 47, csak éjszaka közlekedő buszjáratból, a 6-os villamosból, valamint a 100 E és a 200E buszokból áll, amelyet úgy alakítanának át, hogy az éjszakai buszokból 46 maradna, de hozzá jönne még 12 olyan járat, ami nappal is közlekedik, valamint 4 másik a nappalihoz hasonló útvonallal, valamint három metrópótló, és bővített üzemidővel járna a kisföldalatti, illetve az 1-es és a 47-es villamos.
A metró üzemidejének növelése 30 perccel hétvégén és ünnepnapokon évi 20 milliót, hétköznapokon 140 millió forintot vinne el. Ez utóbbit a BKK nem támogatja, inkább finomhangolást javasol a zsúfoltság csökkentése és az utasbiztonság növelése érdekében. Ez néhány hónapon belül bevezethető. Az éjszakai úthálózat fentiek szerinti újratervezése novemberre valósítható meg, ennek éves költsége 100 millió forint lehet.
A fenti javaslatot első körben hétfőn tárgyalják a bizottsági ülésen, a Fővárosi Közgyűlés március végi ülésén dönthet az előterjesztésről.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Kisbenedek Attila/AFP)