Alapjaiban változhat meg a BKK-bérlet és a budapesti tömegközlekedés
Vitézy Dávid új javaslata, melyet a február végi Fővárosi Közgyűlés elé terjeszt, alapjaiban megváltoztatná a főváros bérletrendszerét és tömegközekedési kultúráját.
Az Index számolt be arról, hogy Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője új javaslattal rukkolt elő, melyben minden Budapesten érvényes, a BudapestGO-ban megváltott, 30 napos vagy annál hosszabb érvényességű tömegközlekedési bérlethez automatikusan járjon havi 10 alkalom Bubi, legfeljebb alkalmanként 30 perces útra.
Átalakulhatnak a tömegközlekedési szokások
A politikus a közösségi médiában mutatta be az új javaslatait. Mint írja:
„Itt az ideje a Bubit a tömegközlekedési bérlet részévé tenni – ahogy a programomban is szerepelt, és ahogy a Magyar Kerékpárosklub felé vállaltam.Azt javaslom ezért a február végi, jövő heti Fővárosi Közgyűlésen, hogy minden Budapesten érvényes, a BudapestGO-ban megváltott, 30 napos vagy annál hosszabb érvényességű tömegközlekedési bérlethez automatikusan járjon havi 10 alkalom Bubi, legfeljebb alkalmanként 30 perces útra. Ezzel elő tudnánk mozdítani, hogy még többen próbálják ki és használják a Bubit, és akik valóban a tömegközlekedés mellett kiegeszítőleg használják, ezt könnyen megtehessék. A rendszeres Bubi-felhasználók számára megmaradna az önálló Bubi-bérlet is.”
Az ügyben az Index megkereste Kürti Gábort, a Magyar Kerékpárosklub elnökét, aki elsőként azt emelte ki, hogy 2024 tavaszán minden főpolgármester-jelölttől vállalásokat vártak. Ezeket 12 pontban foglalták korábban össze:
- Forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozását.
- Biztonságosan megközelíthető Lánchidat.
- Sebesség- és zajcsillapítást a lakóövezetekben és kerületközpontokban.
- Külvárosi kerékpártárolás fejlesztését.
- A Bubi továbbfejlesztését.
- A külvárosi kerékpárhálózati fejlesztések gyorsítását.
- Teljes kerékpáros főhálózatot a belvárosban.
- Kombinált közlekedést népszerűsítő kampányokat.
- Adatalapú közlekedésfejlesztést, nyilvános baleseti adatbankot.
- Biztonságosan kerékpározható pesti rakpartot, Rákóczi utat, Petőfi és Szabadság hidat.
- Az útfejlesztések minden közlekedő számára biztonságosan valósuljanak meg.
- A kerékpárszállítás fejlesztését a BKK járművein.
„Ha a közgyűlés megszavazza a kezdeményezést, akkor az 5. pontunk egy újabb része teljesülne, amivel tulajdonképpen 2026-ra kipipálhatnánk a teljes pontot. Egy civil szervezetnek ezek mindig ünnepnapok” – összegezte az Indexnek Kürti Gábor, hozzátéve, hogy a fővárosban 2 % körülire emelkedett a kerékpározók száma, a belvárosban helyenként a 10 %-ot is megközelíti.
Podmaniczky Mozgalom vezetője bejegyzésében felidézte, hogy az első generációs Bubit 2014-ben indították el a BKK-ban. Az elmúlt években a rendszer jelentős átalakulásokon, fejlesztéseken ment keresztül, amelyek tovább növelték a népszerűségét és az elérhetőségét. A Mol Bubi már jelenleg több mint 200 gyűjtőállomással és több ezer kerékpárral működik városszerte.
Jelenleg a harmadik generációs rendszer közbeszerzési eljárása folyik a BKK-nál, amely a rendszer bővítését irányozza elő nemcsak darabszámban, hanem a külső kerületek felé is a metrók mentén. Ráadásul Kürti Gábor szerint a kerékpáros-közlekedés általában mindenhol megugrik, ahol valamilyen fejlesztés ezt vonzóvá és biztonságosabbá teszi (Bartók Béla, Üllői út, Váci út stb).
A belvárosban a Bubi mostanra tényleg kiegészíti a tömegközlekedést, bár vannak még fejleszthető területek. Kürti Gábor szerint a külvárosi ráhordásban a Bubi 3.0 hozhat áttörést.
Vitézy Dávid bejegyzésében arra is felhívja a figyelmet, hogy a javasolt kedvezmény bevezetéséhez a Bubi harmadik generációjának beindítására van szükség, mivel az informatikai rendszer fejlesztését követően lehet integrálni a Bubit a BudapestGO-ba, és ott biztosítani ezt a kedvezményt.
„Ugyanakkor a rendszer programozása, fejlesztése szempontjából időszerű most dönteni a kedvezmény jellegéről, mértékéről, ezért kérem a Közgyűlés támogatását ahhoz, hogy a Bubi legyen a tömegközlekedési kínálat integráns része” – zárja bejegyzését a Podmaniczky Mozgalom vezetője.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: MOL Bubi közbringarendszer Facebook-oldala)