Nagy változás a magyar autópályákon, ezeken a szakaszokon módosulnak a közlekedési szabályok

Hamarosan egy új rendszer vezethetnek be Magyarországon, ami megnyitná az autópályák leállósávjait a forgalom előtt.

2025. február 5., 11:48

Szerző:

Manapság egyre nagyobb a terhelés az autópályákon, a vezess.hu cikke szerint, a nyári szezonban az M7-esen péntekenként mindkét irányt összevetve napi 250-300 ezer autó halad, de nem ritka a bőven 300 ezer feletti adat sem. Éppen emiatt kerültek elő az úgynevezett intelligens leállósávok, amelyek enyhíteni tudnák a forgalmi fennakadásokat, miközben egy kifejezetten költséghatékony rendszerről van szó.

A jövőben a leállósávokat is használhatják az autópályákon a vezetők

A lap arról ír, hogy már 2019-ben felmerült, hogy bizonyos gyorsforgalmi utak, például az M7-es autópálya leállósávjait megnyissák a teljes forgalom előtt, persze csakis indokolt esetben. Egyes országokban már régóta alkalmazzák ezt a módszert, az Egyesült Államokban régóta megnyitna bizonyos esetekben leállósávokat, hogy ezzel is tehermentesítsék a sávokat. Ám Németországban is bevezették már az A8-as autópálya esetében, és a britek is alkalmazzák a módszert. Itt azonban voltak fennakadások, mivel a közlekedők nem minden esetben tudták eldönteni, hogy használhatják-e a leállósávot az adott helyzetben vagy sem.

Bizonyos helyeken a C-Roads rendszert is tesztelik, ami valójában egy önműködő intelligens megoldás. Ilyen esetekben az autók kommunikálnak a járműirányító rendszerrel, és a begyűjtött forgalmi adatok alapján a képesek megnyitni vagy éppen lezárni a leállósávot.

Magyarországon is hasznos lehetne egy ilyen rendszer, például nyaranta, amikor nagy a forgalom az M7-es autópályán. Sok esetben nagy dugók alakulnak ki, ha baleset történik a helyzet még súlyosabb. Ilyenkor megnyithatják a leállósávot a forgalom előtt, és az autósok ráhajthatnak anélkül, hogy a KRESZ ide vonatkozó szabályait megsértenék. A jelenlegi szabályozás szerint azonban tilos a leállósávon haladni, kivéve, ha valami miatt engedélyezik.

Ettől egyedülállóak az intelligens leállósávok

Az intelligens leállósávok vagyis ITS előnyei, hogy anélkül lesz egy plusz sáv, hogy bővíteni kellene az autópályát. Ilyenkor használni lehet a meglévő infrastruktúrát, és nő az adott szakasz áteresztőképessége. Ám a hátránya, hogy csakis addig lehet használni, amíg nem történik baleset, vagy nem robban le az autó, ilyenkor azonban növekszik a balesetveszély is. Ahhoz, hogy biztonságosan lehessen használni, digitális táblákra van szükség, ami jelzi a változásokat.

Ezeket a Magyarországon lévő autópályákra is elkezdik beépíteni, a 2025-ben elinduló M1-es autópálya bővítése során az az M0-s csomóponttól az országhatárig ITS-rendszerrel ellátott leállósávok épülnek. A lap cikkéből kiderül, hogy M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont között 2×3 forgalmi sáv lesz ITS-sáv-kialakítással, az M19 csomópontjától az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakítanak ki ITS-sávval. Az első két ütemben az M0-s elválási csomóponttól a Concó pihenőhelyig tartó szakasz kivitelezését végzik, mintegy 78 km hosszban.

Tervek szerint, az M7 autópályán az M0-s és a balatonvilágosi csomópont között megközelítőleg 74 km hosszon bővül a pálya, itt Szabadbattyánig lesz 2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv, majd Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap az említett autópálya.

Az M3-as autópálya szintén kaphat intelligens leállósávokat, az M31 autópálya csomópontjától Gyöngyösig építik ki a 2×3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2×2 forgalmi sáv + ITS-sáv épül, összesen 67 km hosszon.

 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Shutterstock)