Bicskanyitogató, amit a MOL az autóbontókkal művel

Az autóbontók kétharmada nem kötött szerződést a MOL hulladékkoncessziós cégével, ezért harmadannyi helyen lehet roncsautót leadni. 

2023. augusztus 24., 12:05

Szerző:

Július 1-től nem vehetnek át a forgalomból kivonni szánt autókat azok a bontók, amelyek nem kötöttek szerződést a MOL-lal – márpedig kétharmaduk nem kötött. Azok között pedig, akik leszerződtek a Szabad Európa információja szerint olyan is van, amely az elmúlt két hónapban alig néhány autót vett be, de olyan is, amely egyet sem. 

A MOHU honlapján szereplő lista szerint országosan 65 helyen lehet leadni roncsautót, ezek jelentős része pedig nem is bontó, hanem MÉH-telep. Két hónappal ezelőtt 187 leadópont állt rendelkezésünkre. 

Annak aki, leadná az autóját további kényelmetlenséget okoz az, hogy külön kell válogatni a koncesszió hatálya alá tartozó hulladékot a nem oda tartozótól, ez pedig erősen meghosszabbítja a szelektálás folyamatát. A Szabad Európa szerint az egyik autóbontó azért nem vett még át autót, mert nem akart bajlódni az Excel-táblázattal és a MOHU informatikai rendszerével. 

Az autóbontás szabályai is változtak. Külön ki kell szedni és tárolni a légzsákokat, az alkatrészeket külön-külön lemérni, míg a legtöbb bontónak mérlege sincs. A roncsautók pedig a koncessziós cég tulajdonát képezik, a bontóktól pedig elvárnák, hogy bekamerázzák a telepet és tetőt építsenek, ahol a MOHU által igényelt alkatrészeket tárolnák. Az autóbontók csak azokat az alkatrészeket értékesíthetnék, ami a MOL-nak nem kell, de még azt sem tudják, melyek ezek. 

 

A Szabad Európa olyan vállalkozóval is beszélt, aki inkább eladná a cégét, de egy fémkereskedő sem hajlandó megvásárolni a felhalmozódott hulladékot. Elmondása szerint a MOHU azt mondta, a koncessziós társaság nem fizet a hulladékért, csak ingyen veszi át.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: SEBASTIEN BOZON / AFP)