A kánikula a HÉV-vonatokon okozza a legnagyobb kellemetlenséget
A kánikula valószínűleg az utazók életét keseríti meg a legjobban.
A kánikula miatt az egyik Facebook csoportban az egyik utas arra panaszkodott, hogy a harmadfokú hőségriadó idején még az ablakot se lehet kinyitni, vagy akad az ablak, vagy ajtó sincs, klímáról pedig álmodni sem mernek. Az Index utánajárt, hogy a BKV vezérigazgatója által csaknem tíz éve bejelentett utaskomfort-növelés mennyiben érzékelhető ma a HÉV-en.
Mint írták, a szentendrei HÉV Tímár utcai megállójában a szerelvény érkezését 48 Celsius-fokos sínpár várta, a két irány között pedig már az új sínek beépítésre váró szálait is lefektették. A MÁV–HÉV azt közölte, hogy július 24-től 28-ig, szakaszos karbantartás miatt egyes napokon pótlóbuszok szállítják az utasokat a Batthyány tértől Pannóniatelepig; 26-ától pedig a szerelvények rövidített útvonalon közlekednek. A karbantartás útátjáró-átépítést és helyenként síncserét jelent, valamint a Sziget Fesztivál miatt előkészítő munkálatokat végeznek a Filatorigát megállónál és annak vasúti környezetében.
Kiderült azt is, hogy a HÉV-vonattok nem is klimatizálhatók. A HÉV-vonalakat a főváros 2016 novemberében adta át az állami MÁV fenntartói körébe. Nem sokkal korábban azonban a BKV még kísérleti jelleggel felújított egy szerelvényt, és egy légkondicionáló berendezést is beszereltek. Az említett prototípust az alkalmatlan áramigénye miatt ki kellett venni a forgalomból, de egy átfogó klimatizálás gazdaságilag sem érte volna meg.
Mi több, ha technikailag be is lehetne szerelni ezekbe a légkondicionálókat, akkor sem tudnák elvégezni a munkát, mert nincs annyi jármű, hogy akár csak néhányat is nélkülözni tudna a napi közlekedési üzem a menetrend felborulása nélkül
– mondta az Indexnek Illés Csaba, a Független HÉV Szakszervezet elnöke.
Kánikula idején komfort szempontból sem a legjobb a HÉV
A HÉV-pályán a síneket sem lehet locsolni úgy, mint a villamospályákat. A lassítás ebből adódóan 1-2 perc késést eredményez. Ezzel együtt is a MÁV fenntartásában közlekedő járművek közül még mindig a HÉV jár a legpontosabban és legmegbízhatóbban, de komfort szempontból nem a legjobb – mondta a lapnak Vitézy Dávid fővárosi politikus.
A MÁV–HÉV a hőségriadó idején egyetlen intézkedést tudott hozni: vizet osztott. Mint mondták, a kormány kiemelt jelentőségű fejlesztései közé tartozik a HÉV-pálya és járműflotta fejlesztése. Az utazóközönség számára ez jelentene végleges és megelégedésre okot adó megoldást.
(Fotó: MÁV-HÉV Zrt. Facebook oldala)