Mit jelent a fagyálló hűtőfolyadék színe?
Kék, piros, lila? Sokféle hűtőfolyadék sorakozik a boltok polcain, azonban nem mindegy, hogy milyet vásárolunk. A fagyálló hűtőfolyadékok között ugyanis óriási különbségek vannak. Nem csak fagyáspontban. De nézzük az elejéről.
Hűtés nélkül a motor túlhevül, kell tehát egy folyadék, egy közeg, ami hűti az alkatrészeket. A motor 88-104 fokon üzemel, fontos tehát, hogy a hűtőfolyadék nem lehet víz, hisz az 100 fokon forr, a motor üzemhőmérséklete pedig ettől magasabb. A forrás közben keletkező gőzbuborékok pedig károsíthatják a rendszert és még csak nem is hűtenek. Kellett tehát egy olyan folyadék, aminek magasabb a forráspontja. Egyébként a motor hűtésében az olaj is részt vesz, a motorolajnak azonban a kenés az elsődleges feladata.
De nem csak a forráspont, a fagyáspont is fontos kérdés. Így lett az etilén-glikol a fagyálló hűtőfolyadékok alapanyaga, hisz magas a forráspontja (126 fok). Érdekesség, hogy a tömény etilén-glikol -12-13 fokon megfagy, de vízzel hígítva akár -50 fokig is csökkenthető a fagyáspontja. Ez az arány ideálisan 50-50 százalék, az ilyen keverékek -35 fokig nem fagynak meg. Ezeket egyébként készen is meg lehet vásárolni, a Fékmester autóalkatrész webáruház szakemberei bizonytalanság esetén segítenek a választásban.
Kék, piros, lila fagyálló hűtőfolyadék
Régen a kék színű fagyálló hűtőfolyadék volt az általános, később jött a narancs, a sárga, a zöld, a rózsaszín, a piros és a lila folyadék. De mi lehet a különbség? A kék színűt kétévente, vagy 55 ezer kilométerenként cserélni kell. Az újabbakkal akár 150-250 ezer kilométert is lehet autózni.
Ma már nem csak etilén-glikol, hanem propilén-glikol alapú hűtőfolyadékot is gyártanak egyébként, ez egy kevésbé mérgező vegyület. A édeskés folyadékot ugyanis előszeretettel nyalják fel a kutyák és macskák, ami akár a halálukat is okozhatja. Na de vissza a színekhez. A modern folyadékok már szerves karboxilátot tartalmaznak, amivel akár 4-5 évre is kitolják a cserét.
A fagyálló hűtőfolyadékot keveréket mi magunk is elkészíthetjük, azonban figyelni kell arra, hogy milyen vizet használunk. A desztillált víz javasolt erre, hisz így elkerülhetők a lerakódások, vízkövesedés. Vannak már olyan fagyállók is, melyek hígíthatók csapvízzel is, hisz ezekben olyan adalékanyagok vannak, melyek semlegesítik a csapvíz káros tulajdonságait.
És míg a hagyományos kék fagyálló az egész rendszeren védőréteget képez, addig az újabb verziók, már csak ott lépnek kémiai reakcióba a rendszerrel, ahol az szükséges, így sokkal jobb a hőelvezető képességük. Arra is figyelni kell, hogy a hagyományos fagyálló hűtőfolyadék aminjai és nitritjei korrodálhatják a ma már elterjedt hűtőrendszereket. Azonban a szín önmagában nem garantálja a minőséget, hisz csak színezőanyag. Érdemes alaposan áttanulmányozni a fagyálló hűtőfolyadék címkéjét, hisz ebből sok minden kiderül. Érdemes a márkásabb, minőségibb termékeket választani, hisz évekre vásárolunk, és az autónk állapota nagymértékben függ attól, hogy a hűtési rendszere, hogy működik.