Így tartsa hűvösen autóját a legnagyobb a kánikulában is

A kánikula idején parkoló autók belseje akár 60 Celsius fokra is felmelegedhet, ami veszélyes lehet a benne tartózkodókra nézve, ezért érdemes megfontolni, hogyan védekezzünk a túlmelegedés ellen.

2025. június 30., 11:15

Szerző:

A nyári kánikula nemcsak az utcákon, hanem az autókban is kegyetlenül érezteti hatását. Egy napon hagyott gépjármű belső tere fél órán belül ötven Celsius fok fölé melegedhet, hatvan perc után pedig már a hatvan Celsius fokot is elérheti. A Német Autóklub (ADAC) szakértői Landsberg am Lech-i központjukban mérték fel, milyen napvédelmi eszközök nyújtanak valódi védelmet a hőség ellen. A vizsgálat egyértelművé tette: nem minden megoldás egyformán hatékony, és van olyan árnyékoló is, amely csak minimális javulást hoz – írja az ADAC.

Melyik árnyékoló segít kánikula esetén?


A legnagyobb hőmérséklet-csökkenést az úgynevezett félgarázs nevű, az autó teljes üvegfelületeit lefedő ponyva hozta. Ezzel a megoldással a teszt során a belső hőmérséklet ötvenhárom Celsius fokról negyvenhárom Celsius fokra csökkent. Hasonlóan hatékony volt a külsőre helyezhető tükröződő fólia is, amely negyvenöt Celsius fokig mérsékelte az utastér melegét. A műszerfalra helyezett fehér textil ötven Celsius fokos belső hőmérsékletet eredményezett, míg a belső napvédő roló negyvenkilenc Celsius fokig hűtötte le az utasteret, feltéve, hogy tökéletesen illeszkedett az ablakhoz.

A teszt arra is rámutatott, hogy az autó színe jelentős különbséget okoz a belső hőmérsékletben. Egy fekete autó karosszériája hatvanöt Celsius fokig melegedett, míg egy fehéré csak negyvennégy Celsius fokig. Ez öt Celsius fok különbséget eredményezett az utastérben is: míg a fekete autóban ötvenhárom Celsius fokot mértek, a fehér modell esetében csak negyvennyolcat. A sötét színek több napsugárzást nyelnek el, és emiatt jobban felforrósodnak, mint a világosabb árnyalatok.

Fékezhető a túlmelegedés, de nem minden megoldás egyformán jó

 

A vizsgálat szerint a belső napvédő roló legfeljebb négy Celsius fokkal csökkenti a hőmérsékletet, és ez is csak akkor igaz, ha pontosan illeszkedik az üvegfelülethez. A sötétített ablaküvegek esetében a levegő hőmérséklete csupán két Celsius fokkal csökkent, viszont a hátsó ülések felületén kilenc Celsius fokos különbséget mértek: ötvenhét Celsius fok helyett csak negyvennyolc volt. Ez különösen fontos kisgyermekek vagy állatok esetében, akiket soha nem szabad a meleg autóban hagyni.

A kánikula tehát nemcsak az utcákon, hanem az autókban is komoly veszélyforrást jelent. A teszt eredményei alapján az ADAC a félgarázs ponyvát és a külső fóliát ajánlja leginkább, mert ezek jelentősen csökkentik az utastér hőmérsékletét, gyorsítják a lehűlést, és sokkal elviselhetőbbé teszik az autózást a legnagyobb forróság idején is.

Arról, hogy hogyan tudja megelőzni az autója idő előtti elhasználódását, ebben a cikkünkben olvashat bővebben.

(Fotó: Emin Sansar / Anadolu Ügynökség via AFP)