Emiatt a gyakori hiba miatt kerülhet egy vagyonba az autózás

Sok autós úgy próbál spórolni, hogy alacsony fordulatszámon vezeti járművét – csakhogy ez a gyakori hiba hosszú távon komoly motorkárokat és súlyos költségeket okozhat.

2025. június 12., 09:51

Szerző:

Bár logikusnak tűnhet, hogy alacsony fordulaton kevesebbet fogyaszt az autó, ez a vezetési szokás valójában egy olyan hiba, amely nemcsak a pénztárcánkat, de a motor élettartamát is komolyan veszélyezteti – írja az Infostart.

A spórolásnak hitt hiba, ami tönkreteszi a motort

A legtöbb sofőr fejében él a meggyőződés, hogy ha alacsony fordulatszámon járatja a motort, akkor kevesebb üzemanyagot fogyaszt – és ezáltal spórol. A fedélzeti számítógép ilyenkor valóban alacsonyabb értéket jelezhet, ám ez sokszor csalóka. A valóságban ugyanis a tartósan alacsony fordulaton hajtott motor nemcsak nehezebben gyorsul, hanem sokkal nagyobb terhelésnek is van kitéve.

A főtengely, a dugattyúk és a csapágyak ilyenkor túlzottan igénybe vannak véve, miközben az olajnyomás is lecsökken – ez pedig rontja az alkatrészek kenését, és hosszú távon akár komoly motorkárosodáshoz is vezethet.

Idő előtti elhasználódás

Az egyik leggyakoribb probléma, amit a rosszul értelmezett spórolás okoz, az úgynevezett „lugging” jelenség. Ez akkor fordul elő, amikor a vezető nagy gázt ad alacsony fordulatszám mellett. Ilyenkor a motor nem tudja hatékonyan elégetni az üzemanyagot, a járás egyenetlenné válik, a jármű rángatni kezd – és a hosszú távú hatás szinte garantáltan motorkopás lesz.

Még a turbómotoros járművek sem jelentenek kivételt. Bár ezek nyomatéka valóban korábban érkezik, a szakértők egyöntetűen azt tanácsolják: inkább váltsunk vissza egy sebességi fokozatot, ha dinamikus gyorsításra van szükség. Így a motor ideálisabb tartományban működik, és nem erőlködik feleslegesen.

A legjobb megoldás: figyeljük a motor hangját és viselkedését. Ha rángat, ha nehezen gyorsul, az annak a jele, hogy túl alacsony a fordulat. A hosszabb élettartam és az egészséges működés érdekében érdemes a motor optimális tartományában vezetni – és nem bedőlni a spórolás illúziójának.

A legtöbb autó ezért áll le hirtelen

Ahogy arról korábban beszámoltunk, az elmúlt években messze az indítóakkumulátor okozta probléma a leggyakrabban előforduló meghibásodás. Már 2015-ben is ez okozta a meghibásodások 35,7%-át, de a pandémia alatt az akkumulátorral kapcsolatos problémák aránya 46,3%-ra növekedett. Ennek hátterében a szakemberek szerint az állhatott, hogy ebben az időszakban kevesebben és ritkábban használták az autókat, ami az akkumulátoroknak nem tesz jót.

A 2024-es évet tekintve kijelenthető, hogy a meghibásodások 44,9%-át a lemerült akkumulátor okozta. Mindez azt jelenti, hogy az elhasználódott, nem megfelelő teljesítményű vagy lemerült akkumulátor más alkatrészekkel összehasonlítva torony magasan vezet, ha az autó meghibásodásának okáról van szó. Sokan még mindig nem fordítanak kellő figyelmet arra, hogy ezt az alkatrészt cserélni kell az autóban, ráadásul a nagy hidegben sokkal nagyobb esély van arra, hogy lemerül, így aki nem elég körültekintő, azt kockáztatja, hogy az autó egyszer nem fog elindulni.

(Fotó: GERMANY-AUTOMOBILE-POLLUTION-CONSUMER-TRIAL-VOLKSWGEN)