Elon Musk az alagútfúrást gyakorolja, hogy forradalmasítsa az autópályán való közlekedést
A gyakorláshoz egyszerű szabályozásra, valamint egy elég kietlen, hosszú és egyenes szakasszal rendelkező városra volt szüksége. De mi köze ehhez T. S. Eliotnak és egy álmodozó városvezetőnek?
Jessie Flores egy hegyek által körülölelt kaliforniai kisváros, Adelanto menedzsere. A város polgármesterének, Gabriel Reyesnek csak részfeladatai vannak a városvezetésben – az igazi felelősség a menedzseré, akit a városi tanács nevez ki. Ő felel a pénzügyekért, a földhasználatért és a gazdasági fejlődésért is.
Miközben Flores a polgármesterrel és a megyei felügyelővel ebédelt, rendkívüli ötlete támadt. Elon Musk az űrkutatás és az elektromos autók mellett autópályákat is fejleszt. Musk Boring Co. nevű cége jelenleg azon dolgozik, hogy az autók egy 366 cm átmérőjű alagúton keresztül száguldhassanak a nagyvárosok között.
Egy hasonló alagutat már kifúrtak Las Vegas alatt, a következő állomást pedig Kaliforniába szánják. Egyébként a megyei felügyelő jelezte Adelanto város menedzserének, hogy Musknak és a Boringnak egy olyan helyre van szüksége, ami elég tágas, és a szabályozások is rugalmasak ahhoz, hogy hamar elkezdjék az alagútfúrást.
Adelanto pedig tökéletes kísérletezőhely lenne Musk számára: Flores pedig fejben már el is tervezte a meetinget a SpaceX főhadiszállásán.
Jessie Flores azonban nincs egyedül. A környék önkormányzatai versenyt futnak azért, hogy vendégül láthassák a Szilícium-völgy techóriásait, különösen azóta, hogy a járvány miatt elkezdtek vidékre költözni az emberek. Még Musk is Texasba tette át székhelyét, miután egy helyi társaság legalább 56 millió dollár adókedvezményt biztosított a Teslának, amennyiben a környéken nyitnak gyárat.
Adelanto városának azonban nincs se elég pénze, se politikai tőkéje ahhoz, hogy a környékre csalogassa a befektetőket, sőt 2021-re 4,72 millió dolláros hiány keletkezett a város költségvetésében. A lakók egyharmada a szegénységi küszöb alatt él. Adelanto tehát valóban nem a gyönyör és csillogás fővárosa: még a helyi rendőrséget is felszámolták 2001-ben egy korrupciós botrány miatt.
Van azonban két hatalmas előnye: tele van üres ingatlanokkal, és az alagútfúrás szabályozása is pofonegyszerű. Míg Kalifornia többi részén akár hónapokat is várni kell egy engedélyre, Adelantoban még aznap választ kap az ügyfél. És ez valóban így van: a Boring még február 20-án kért engedélyt a próbafúrásra, amit már aznap meg is kapott, március 4-én pedig kerítésengedélyt kért, amit szintén aznap jóváhagytak.
A Boring először egyébként a szintén Kaliforniában található Hawthorne-ban kapott engedélyt az alagútfúrásra, még 2017-ben. A fúrás 2018 decemberében indult, a fúrógépek pedig 12 hét alatt tettek meg egy mérföldet. Musk célja egyelőre lehetetlennek tűnik: azt szeretné, hogy egy nap alatt 7 mérföldet haladjanak.
A Boringnak legalább egy fél mérföld hosszú egyenes szakaszra volt szüksége, a város mellett pedig pont van egy ilyen, a 395-ös számú út, aminek vonala ráadásul teljesen lakatlan, a legközelebbi épület egy hamburgerező, 1,6 kilométerre északra. A közelben rendezték meg a koronavírus-járvány előtt az Adelanto Grand Prix motorversenyt is, ezért azzal sem volt gond, hogy esetleg védett növényeket kell kipusztítani a kísérlethez, így a Boringgal hamar sikerült megállapodni: 495 ezer dollárért cserébe fúrhatnak.
Nem sokkal később már meg is érkezett Elon Musk alagútfúró gépe, amelyet T. S. Eliot regénye alapján Prufrocknak neveztek el.
Kérdés, hogy a projekt mennyi új munkahelyet teremt az adelantói lakosok számára, hiszen a dolgozók nagy része Las Vegasból jár a kietlen munkaterületre, ahol az előző fúrási kísérletek már befejeződtek. Jessie Flores menedzser szerint ez nem gond: úgy látja, egy hosszútávú együttműködés a Boringgal még így is jövedelmező lehet a város számára. „Ha úgy akarja, akkor akár egy gigaberuházásnak is otthont tudunk adni” – mondta a menedzser Elon Muskról, akivel – hiába az együttműködés – továbbra sem találkozott személyesen.
A nagy találkozásig be kell érnie azzal, hogy a Boring a kisvárosban gyártja a szuperalagúthoz szükséges betonelemeket.
(Kiemelt képünk: Elon Musk, a Tesla Motors amerikai elektromosjármű-gyártó és a SpaceX amerikai űrkutatási magánvállalat vezérigazgatója / Fotó: MTI/EPA/Alexander Becher)