A MÁV bevetette az olasz trükköt: naptejet kapnak a vasúti sínek
Meglepő, hogyan próbálja felvenni a harcot a MÁV a hőséggel szemben.
A magyar vasúti pályákon nyáron nemcsak a vonatok, hanem a sínek is megszenvedik a nyarat, ami a közlekedésre is negatívan hat, erre pedig megoldást kell találni. A MÁV most először vet be egy mediterrán trükköt a klímaváltozás okozta extrém hőség ellen: fehérre festik a síneket, hogy azok kevésbé melegedjenek át a perzselő napsütésben – derült ki abból a videóból, amelyet a MÁV-csoport vezérigazgatója, Hegyi Zsolt tett közzé a közösségi médiában.
Az ötlet egyébként nem újkeletű, hiszen Olaszországban és Spanyolországban már évek óta bevett gyakorlat, hogy így tartják alacsonyabb hőmérsékleten a síneket, nálunk azonban most debütál a „vasúti naptej”. Ahogyan az a videóban is elhangzik, a korábban megszokottaknál forróbb nyarak nagy kihívás elé állítják a szakembereket is, így mindenképpen olyan országok gyakorlatát próbálták figyelembe venni, ahol már kísérleteznek új megoldásokkal az extrém körülményekkel szemben.
A MÁV ezért festi fehérre a síneket
A vasúti sínek fémes-feketés színe kiválóan vezeti és egyúttal el is nyeli a hőt, és ahogyan arra Hegyi Zsolt is rávilágított, egy forró nyári napon a fém akár 60 fok fölé is hevülhet. Ez nem csak azért problémás, mert rövidebb lesz a sínek élettartama, hanem azért is, mert el is deformálódhatnak, a pálya ilyen jellegű rongálódása pedig pedig extrém esetben balesetveszélyt is előidézhet. A fehér festék azonban visszaveri a napsugarakat, így a sínek akár 10 fokkal is hűvösebbek maradhatnak, legalábbis az olasz és spanyol tapasztalatok szerint.
A MÁV elsőként a pécsi fővonal Bükkösd környéki szakaszán próbálja ki a fehér sínfestést. A cél, hogy a nyári rekord hőség idején a sínek ne melegedjenek 50 Celsius-foknál magasabb hőmérsékletűre, ami 10 fokos különbséget jelent. Ez elsőre apróságnak tűnhet, de a vasúti szakemberek szerint már ennyi is jelentősen csökkentheti a pályadeformációk, a repedések és a késések esélyét.
A kísérlet egész nyáron tart: a MÁV mérnökei folyamatosan figyelik, mennyire válik be az olaszok módszere a magyar időjárási körülmények között. Ha a teszt sikeres, jövőre már több vonalon is fehérre mázolt síneket láthatnak majd az utasok.
A vasúti infrastruktúra túlmelegedése egyébként nem csak magyar probléma: a brit Network Rail is rendszeresen figyelmeztet a „track buckling” veszélyére, amikor a sínek a hőség hatására hullámosodni kezdenek. Svájcban és Németországban is alkalmaznak világos színű bevonatokat, illetve hűtőpermetezést a kritikus szakaszokon. A MÁV próbálkozása tehát abszolút európai trendbe illeszkedik, bár nálunk a sínek állapota és a vasúthálózat elavultsága miatt minden apró fejlesztésnek különösen nagy jelentősége van. Az elmúlt hetekben több vonalon is műszaki hibák, pályadeformációk és emiatt jelentős késések borzolták az utasok kedélyét.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)