Tamás Ervin: Leletmentés

2018. július 13., 08:04

Szerző:

Gerő András történésznek Nyers Rezső halála kapcsán szemet szúrt, hogy az 1976-ban felújított kecskeméti egykori zsinagóga – azóta Tudomány és Technika Háza – falán még mindig föllelhető a tábla, amelyen sok más névvel együtt Nyers neve is szerepel, mint aki átadta rendeltetésének a felújított épületet. „A személyét is megörökítő felirat lényegét tekintve pontosan tükrözi a magyarországi kádárista/szocialista emlékezetpolitika holokausztot érintő narratíváját” – írja a szerző, kiemelve, hogy akkoriban a zsidók elhurcolásában tagadhatatlan szerepet játszó magyar közigazgatási és egyéb részvételről szó sem esik. „A zsidó szó nem is szerepel a szövegben, noha a nácik és az őket segítő magyar közigazgatás nem vallási, hanem faji alapú üldözést valósított meg” – hangsúlyozza Gerő, aki a kecskeméti városvezetésen és a helyi hitközségen veri el a port, hogy a mementó miért maradhatott idáig a falon.

Szavam sem lenne, ha nem szúrna szemet, hogy emlékezetpolitikánk mintha azóta sem menne bele igazán abba, hogy a németek által igénybe vett statisztafunkción honpolgáraink tetemes csoportja jóval túllendült. A történész szemrehányása tehát mit sem vesztett aktualitásából, ám ez őt nem zavarja. Igaz, a Kádár-korban a kényes témát valóban a szőnyeg alá söpörték, most viszont a szemetet keresztül-kasul kapja fel a különböző megítélések szele, a politika aktuális kívánalmaihoz idomulva.

Sokan ma is hajlamosak relativizálni az első zsidótörvény meghozatalától a halálvonatok indulásáig mindent, miközben a szembenézés fontosságát hajtogatják. Hajdanán valóban nem „illett” beszélni róla, ma közege válogatja, hogy a nemzet e szégyenteljes sebéről/áldozatáról hol mit mond és mutat be a hivatalosság. Valószínűleg a jegyzet írója számos példát fog felhozni arra, hogy miért súlyosabb bűn az elfedés, mint a kibeszélés hiánya, miért rosszabb szót sem ejteni azokról a témákról, indexre tenni azokat a szerzőket, akik érdemdús tevékenységük mellett szükségesnek tartották zsidó polgártársaikat kirekeszteni, bűneit ecsetelni olyan korban, amikor – akár akarva, akár akaratlanul – hozzájárultak százezrek halálához. Hőstett Nyirő József hamvait aktatáskában Romániába cipelni, Tormay Cécile-t piedesztálra állítani, Hóman Bálintnak erényei fényében vétkeit eltüntetni, a Szabadság téri emlékművet avatás nélkül fölavatni – de az a fránya tábla Nyers Rezsőről annak a kecskeméti zsinagógának a falán, amelyben a megszállás idején SS-tisztek lovait szállásolták el, megengedhetetlen kozmetikázása, továbbélése az átkos múltnak.

A meghalt szociáldemokrata politikusról közölt nekrológok egyike sem hallgatta el, hogy az elhunyt sok mindent végigszolgált, s abban, hogy a kemény diktatúra éveit ép bőrrel megúszta, része volt először talán a hitének, másodjára önámításának, de minden bizonnyal gyávaságának is. Csakhogy a történelem tele van olyan emberekkel, akik csak akkor lépnek elő progresszivitásukkal, amikor annak képviseletére esélyük adódik. Akkor viszont tántoríthatatlanokká válnak, utána pedig már nincs visszaút, vállalják a perifériára szorítottságot, a mellőzöttséget, nota bene akár a mártírhalált is.

Egy hosszú távra berendezkedett önkényuralmi rendszerben mindig több a kiegyező, a betagozódó, mint a tartósan és elszántan ellenálló. Miért volna ez másként a hatalmi piramis tetején elhelyezkedőkkel? Lehet őket szánni, elítélni, átsatírozni, de a változások eljövetelekor nélkülük ritkán lehet célhoz érni, hiába tagadjuk, szeretnénk meg nem történtté tenni támogatásukat. Egyébként az úgynevezett „belső erjedés” előtt sejteni lehet, hogy ki fog ebbe a körbe beletartozni – igaz, sokan közülük később szintén szívesen mutatkoznak a korai ellenállók között. Éppen ez az állandó mozgás, túltolás emeli feleslegesen magasra azt a hullámot, amelyik nem vevő az árnyalatokra, az összefüggésekre, a szavak és a tettek korokba való visszahelyezésére, s jönnek a válogatás nélküli utcaátkeresztelődések, szoborkeringők, Marx vagy akár Lukács György szurokba hempergetése, Nagy Imre fejbe kólintása.

Nem nyugtat meg, hogy ez a gyarló, politikát felszínesen fogyasztó köznek szól, a tudomány felkent művelői maguk közt ilyenkor elnézően legyintenek. Ugyanezt éltem át fiatalkoromban, és nem voltam annyira kíváncsi, alapos és szorgalmas, hogy kiüssem a belém kalapácsolt sablonokat. Lelkem rajta, nem akarom a felelősséget mindenestől átplántálni az akkori kurzusra, de rettentő nyomasztó újra átélni a leegyszerűsítés, a manipulálás e primitív válfaját, különösen, ha azzal szembesülök, hogy ugyanúgy hat, mint a múltban.

Nem megbocsátó, kiszínezve hagyott képekért esedezem. A magyar történelem jóval zegzugosabb annál, mint hogy váltakozva, de minduntalan fekete-fehérben tobzódjon. Még alaptörténeteink is sántítanak. Nemrégiben olvastam, hogy nem pusztán IV. Béla zsenialitásán múlt, hogy a 13. században kitakarodtak innen a tatárok – a mostoha időjárást sem szívelték. Szapulhatnánk Rákóczi Ferencet is, hiszen a csempészek profitjáért aggódókat toborozta harcához. Nincs olyan fényes diadal, amelynek ne lenne árnyoldala, más olvasata. És akad néhány olyan árnyék, amelyen csak a csupasz gonoszság süt át – márpedig ezen az okok feltérképezése sem szépíthet. Ideje volna több empátia, némi méltányosság, tárgyilagosság – a hatalom (akár tetszik, akár nem) stabilabb annál, mint hogy elmerüljön a legolcsóbb agitpropdumában. Bár lehetséges, hogy a módszer haszna, hogy a szembenállást mélyíti: a provokációk hassanak csak odaát ostorcsapásként, annak pedig, aki idebentről szól ki a kánonból, megvetés a része.

Gerő egyébként avatottabb történész annál, mint hogy vitába keveredjek vele. De hogy Nyers Rezső halálakor mindössze az ominózus glossza kívánkozik a tollára, nos, régészeti lelet ez is. Nyilván már sebtében készül az előterjesztés az emléktábla leverésére, kerül új is a helyére, hogy majd azt is leverjék. Nem kéne. 

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.