Új, duális modell a szakképzésben

Versenyképes tudást adni a pályakezdőknek az oktatási rendszer és a munkaerőpiac igényeinek összehangolásával – ez a duális képzés lényege. A Németországban több mint negyven esztendős múltra visszatekintő filozófia néhány éve Magyarországon is meghonosodott, s a szakmunkásképzésen túl a felsőoktatásban is nagyobb teret nyerhet.

2013. október 30., 10:36

A Mercedes-Benz Gyárral együttműködő oktatási intézményekben az idei tanévet 36 középiskolás és 10 főiskolás kezdte meg a duális képzésben. Jelenleg 117 fiatal folytat tanulmányokat Kecskeméten, a német minta alapján 2011-ben bevezetett rendszer szerint. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. négy éve, 2009-ben hozta meg stratégiai döntését a duális szakképzés bevezetéséről. A hároméves szakképzés az első tanévben gépjármű mechatronikus, mechatronikai karbantartó és gépjármű-előkészítő felületbevonó szakokon indult el, amely tavaly tovább bővült szerszámkészítő szakmával is.

A duális képzési rendszer segítségével olyan pályakezdő munkavállalók kerülnek ki az oktatási intézményekből, akik további felkészítés és anyagi ráfordítás nélkül be tudnak lépni a munka világába. Ez hasznos a diákoknak, hiszen valós körülmények között ismerhetik meg a gyártási folyamatokat, az alkalmazott technológiákat. Főiskolásként szakdolgozatukat a napi működés során megoldandó feladatokból, problémákból készíthetik el, és megszerzik azokat a készségeket is, amelyeket az oktatási rendszer önmagában nem tud hatékonyan átadni. A munkaadók pedig igényeiknek megfelelő szakembereket képezhetnek, akik az adott vállalatnál szinte azonnal megkezdhetik a munkát.

A kecskeméti duális főiskolai képzésről szóló megállapodást 2011. májusában írták alá a partnerek. Ez abban különbözik a hagyományos főiskolai alapképzéstől, hogy a 10 hetes szorgalmi időszakokat 5 hetes gyakorlat, majd 4 hetes vizsgaidőszak követi. Nyáron, a vizsgaidőszak után újabb 6 hetes gyakorlat következik, ami után négy hét szabadság jár. Az első évfolyamos diákok egy három és fél évre szóló gyakornoki szerződést kötnek a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft-vel.

„A gyakorlatorientált duális főiskolai képzés lehetővé teszi a fiatal mérnökök számára, hogy későbbi hivatásukban a jövőbeni magas igényeknek megfeleljenek, és a vállalat értékes munkaerőként alkalmazhatja a friss ‘duális’ diplomásokat. Büszkék vagyunk arra, hogy Kecskeméti Főiskolával és a Knorr-Bremsével közösen Magyarországon elsőként vezettük be a német mintájú főiskolai képzést és ezzel úttörő szerepet töltünk be a magyar felsőoktatásban is” – mondja Frank Klein, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Hasonlóan működő modellt alkalmaz a LEGO Manufacturing Kft., amely két intézménnyel működik együtt Nyíregyházán műanyagipari szakemberek képzésében. Hiányszakmáknak számító műanyagfeldolgozó, valamint szerszámkészítő képzés folyik a Wesselényi Miklós Középiskolával, illetve az Inczédy György Középiskolával közösen.

Idén ősszel ismét elindultak ezekben az intézményekben a műanyagipari szakképzések, amelyek az eddiginél hosszabbak és még mélyebb szakmai tudást kínálnak a fiataloknak – tudtuk meg Siket Lóránttól, a LEGO Manufacturing Kft. kommunikációs konzultánsától. „A cég hosszú távra tervez Magyarországon, új üzem épül, mely 2014-től a korábbinál nagyobb kapacitással fog működni. Szükségünk van jól képzett szakemberekre, és abban is biztosak vagyunk, hogy a munkaerőpiacon keresett szakmát kínálunk a fiataloknak” – tette hozzá a szakember.

A diákok a LEGO világszínvonalú, csúcstechnológiával felszerelt nyíregyházi gyárában szerezhetik meg a szükséges gyakorlatot, ahol a későbbiekben karrierlehetőség is nyílhat előttük. Műanyagfeldolgozó képzésen jelenleg 11, szerszámkészítő képzésen 24 tanuló vesz részt. A műanyagfeldolgozó képzésen idén végzett 9 tanulóból mind LEGO alkalmazott lett, gépbeállítóként dolgoznak a cégnél.

Az oktatási intézmények és a gazdaság szereplői között a jövőben még szorosabb kapcsolatot kellene kialakítani a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szerint. Az egyetemek, főiskolák világában még nem alakult ki megfelelően a szakmunkásképzésben már jól működő duális szisztéma – emeli ki Bihall Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatási és képzési alelnöke. A szakmunkás a választott szakma elsajátítását tanműhelyben kezdi, majd vállalati körülmények között fejezi be. A kamara szerint hasonlóképpen kellene a megfelelő jogszabályi, finanszírozási keretek megteremtésével biztosítani, hogy több felsőoktatásban tanuló találkozzon a munkaerőpiaci elvárásokkal.

A duális főiskolai képzés csak néhány multinacionális cégnél – például a fent említett Mercedesnél – működik. A munkáltatók által támasztott, egy-két éves tapasztalati időre vonatkozó feltételeknek a frissdiplomások csak úgy tudnak megfelelni ha – lehetőleg még a tanulmányi évek alatt – gyakornoki programokon vesznek részt, melyeket a cégek általában saját honlapjukon, karrierportálokon, állásbörzéken hirdetnek meg. „A fiatalok számára ez azért is előnyös, mert megtapasztalhatják, milyen az adott területen dolgozni, jobban el tudják dönteni, hogy valóban megfelelő-e számunkra a kiszemelt állás” – tudtuk meg Dudás Istvántól, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. projektvezetőjétől. A cég rendszeresen fogad egyetemi, főiskolai hallgatókat nyári gyakorlatra, és szakmai kirándulásokat is szerveznek diákoknak munkaterületekre. Ilyenkor az is kiderül, hogy a felsőoktatási intézményben szerzett tudás kellően naprakész-e. A szakember szerint gyakran ugyanis nem csak azért küzdenek nehézségekkel a pályakezdők, mert a gyakorlatra kevés hangsúlyt fektet a felsőoktatás, hanem mert a hallgatóknak átadott elméleti tudás is elavult. „Egyetemi oktatóként is tevékenykedem, és próbálom becsempészni az egyetem a falai közé a gyakorlati ismereteket, erre ugyanis nagy szükség van” – teszi hozzá Dudás István.

Jelenleg nehézséget okozhat az egyetemi, főiskolai hallgatók számára a kötelező szakmai gyakorlat megszerzése, ugyanis a cégeknek csak kisebb része fogad gyakornokokat. Ezért előfordul, hogy a diákok a gyakorlati időt rokonok, ismerősök cégeitől szerzett aláírásokkal igazolják a felsőoktatási intézmények felé, valós teljesítés nélkül – mondja Bihall Tamás.

A kamara álláspontja szerint nyilvánvaló, hogy míg egy multinacionális cég könnyebben foglalkoztat gyakornokot, a KKV-k esetében fontos lenne, hogy valamilyen pénzügyi csatornán keresztül – szakképzési alap, innovációs járulék elosztása – forrást kapjanak erre a vállalkozások. Ugyancsak előrelépést jelentene a duális rendszer felé, ha például az egyetemi bürokrácia nem akadályozná, hogy vállalati vezetők is egyetemi rangot kaphassanak. Úgy látják, változtatni kell azon a helyzeten is, hogy ha egy cég egy egyetemnek például labort kíván adományozni, az jelentős adóteherrel és adminisztrációval jár.

Tényleg meghosszabbítható az élet a biohacking segítségével, vagy ez csak egy hangzatos áltudomány? Mikor özönlik el Magyarország utcáit a kiborgok és a transzhumánok? Már elérhetők az MVM Future Talks tudományos sorozat nagyköveteinek dokumentumfilmjei, amelyekben olyan neves tech innovátorok szólalnak meg  az „örök élet” lehetőségeiről, mint Giulia Enders, Teemu Arina, Ulbert István vagy  Joe Cohen.