Bankok nevében jelentkeznek be a csalók – így ismerheti fel őket

Akár megbízható szolgáltatóktól érkező üzenetek mögött is csalók állhatnak.

2025. február 19., 10:46

Szerző:

Ismert cégek, bankok és közműszolgáltatók nevét felhasználva is érkezhetnek olyan üzenetek, amelyek első pillantásra valódinak tűnnek, ám utóbb kiderül, hogy ezeket csalók küldték. Az üzenetek tartalma és külalakja is megtévesztő lehet, de mivel az elmúlt időszakban ismét egyre több bejelentés érkezik hasonló esetekről, a hatóságok igyekeznek felhívni a figyelmet a veszélyre.

A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság a police.hu oldalon hozott nyilvánosságra egy esetet, ahol a bűnözők szintén adathalász üzenetekkel károsították meg áldozatukat. Egy sértett arról számolt be feburár 18-án, hogy egy közműszolgáltatótól kapott fizetési felszólítást e-mailben, ám hogy pontosan milyen tételekből adódott össze az állítólagos tartozás, azt csak egy levélben megadott linken keresztül lehetett ellenőrizni. Miután a sértett megnyitotta a weboldalt, a részletes fizetési tájékoztató megtekintéséhez az adatai megadását kérték, köztük a bankkártyája adatait is. Miután ezeket begépelte, a bűnözők máris hozzáfértek a legszükségesebb információkhoz, és azokat felhasználva hozzáfértek a sértett bankszámláján található pénzhez.

A fentihez hasonló üzenet gyakorlatilag bármely nagyobb cégtől vagy pénzintézettől is érkezhetnek, így gyakorlatilag minden esetben körültekintően kell eljárni, mielőtt az ezekben található linkekre kattintunk. A bankok esetében még nagyobb veszélynek vannak kitéve az ügyfelek, hiszen ha megadják a kért adatokat, azok azonnal megnyitják az utat egy-egy bankszámlához. Ezen kívül a legtöbben hajlamosak gyorsan cselekedni, amennyiben egy ismeretlen személy telefonon, vagy maga a pénzintézet egy hihetőnek tűnő üzenetben jelzi, hogy valamilyen probléma merült fel a bankszámlával. A kapkodás azonban soha nem célravezető.

A csalók így ismerhetőek fel

A rendőrség a Mátrix Projekt keretében igyekszik felderíteni a hasonló eseteket, ám ezen kívül arra is felhívják a figyelmet, hogy maguk a felhasználók mit tehetnek a saját védelmük érdekében. Nagyon fontos, hogy minden olyan levél esetében, amely tartozással, vagy bármilyen egyéb pénzügyi teljesítéssel kapcsolatos, minden alkalommal meg kell győződni arról, hogy ki a feladó. Akár az adott szolgáltató hivatalos elérhetőségein is érdemes felvenni a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal ellenőrzés céljából.

Gyanús lehet, ha a feladó e-mailcímében furcsa karakterek láthatóak, és az is, hogy egyáltalán nem jelenik meg benne a szolgáltató nevének rövidítése sem. A szakemberek azt is elmondták, hogy egyetlen pénzintézet sem kéri például azt, hogy az ügyintézés során az ügyfél telepítsen valamilyen alkalmazást a telefonjára vagy a számítógépére. Amennyiben ilyen kérés érkezik, érdemes gyanakodni, hogy csalók állhatnak a háttérben.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)