A Volkswagen-botrány és a szmogriadók

Erről kérdeztük Bíró Pétert, a Klímabarát Települések Szövetségének alelnökét, aki üzemanyag tesztszakértőként is tevékenykedik.

2018. március 28., 13:46

Szerző:

Bíró Péter: A járműgyártók felülvizsgálata a kiadott értékek tekintetében nem az első csalódás volt. Hasonló esetekkel találkozhattunk már tompított légszennyezettségi adatok közlésében, a pánik visszaszorítása miatt vagy üzemanyag szabványok besorolása esetén, melyek régóta újragondolást követelnek. A 2008-as EPEFE vizsgálatokon derült ki, hogy az akkori legjobb EURO 4-esnek titulált üzemanyag valós toxikussági értéke csak EURO 1-es. Ugyanakkor 2005 óta léteznek nagyobb teljesítményű, alacsony károsanyag-kibocsátású, szigorúbb szabványú üzemanyagok, melyek Európában a mai legjobbnak vélt EURO 5-ös szabványok feletti kategóriát hivatottak biztosítani. Ez képes a klímaváltozást generáló légszennyezettségi mutatókat javítani.

– Akkor most milyen minőséget tankolunk?

– Az az igényektől függ. Ha jó az olcsóbb, mérgezőbb, több műszaki gondot és nagyobb rizikót nyújtó üzemanyag, akkor a piacra azt viszik. Ezért fordul elő, hogy a megvásárolt új busz pár kilométer után füstöl. Nem a busz hibás, hanem olyan minőségű üzemanyagot tankoltak bele, ami nem képes tökéletesen elégni. A legjobb minőségű üzemanyag is gyorsan tönkremehet a klímaváltozás miatti egyre szélsőségesebb időjárástól, hiszen az instabil szerkezetére gyakorolt 20-40 órán belüli jelentős légnyomás-, hőmérséklet-, páratartalom-változások kondenzvíz-kicsapódást, rozsdásodást, savasodást, nyálkásodást, sűrűsödést, zavarosodást, ülepedést okoznak, az eredmény pedig büdös, mérgező füst, bosszankodó szerelő és tulajdonos. A szélcsendesebb időszakban pedig szmogriadó.

– Szigorúbb szabályozással nem volna szmogriadó?

– A határérték szerinti szmogos napos száma jelentősen csökkenne vagy meg is szűnne, tehát nem volnának korlátozva az autósok.

– A Volkswagen-botrány óta felértékelődött a laboratóriumon kívül, a gyakorlatban végrehajtott mérések összehasonlítása. Úgy tudjuk, hogy nagy ebben a tapasztalata.

– 2003 óta végzek világszerte több mint 60 paraméter figyelembevételével gyakorlati, real-time, alma-alma összehasonlításra törekvő üzemanyag fogyasztás és emisszió teszteket. Több mint 600 paraméter befolyásolja a mérések eredményeit és értékelési módjait, ezért rendkívül fontos az objektív adatok egymást erősítő azonossága és azok megjelenése a gyakorlatban. A világpiacon több mint 20 000 fajta hatékonyságjavító szerezhető be, ebből 94 féle „beöntöm, beszerelem terméket" vizsgáltam. Beleszerettem az egyikbe, amivel több mint 1200 eszközt teszteltem. A 20 éve a világpiacon bizonyító Biofriendly Green Plus® környezetbarát, folyékony gyulladás- és égéskatalizátorral hosszútávon is kimagaslóan jó élettartam-, teljesítmény- és üzemanyag-gazdaságossági eredmények ismételhetők meg, akár erőművi széntüzelésről van szó, akár folyékony üzemanyagról. Nem véletlen, hogy a 2005 óta szigorúbb üzemanyagszabvány-alkotóelemként jóváhagyott és törvényben név szerint szereplő Green Plus formula segítségével teljesítik a legnagyobb üzemanyag forgalmazók (ExxonMobil, BP, Shell-MOTIVA, stb.) az alacsony károsanyag-kibocsátású szigorúbb üzemanyag-szabványú törvényt és hogy az 1999-2001-es ENSZ Fejlesztési programban elért jelentős füstcsökkentési eredményeket az EURO 6-os motorokon is eléri. A költséghatékony Green Plus formulát használó szerződött vállalatok öko-innovációs energiahatékonysági tanúsítványt kapnak, már több esetben nyertek tendereket, pályázatokat, új munkaszerződéseket. (x)

 

www.greenplusfuel.com/hu.htm
www.facebook.hu/greenplusfuel
rendeles@greenplusfuel.com
+36 30 33 22 666