Extra sakkfeladvány: hagyjuk most a királyt, ki tudja ütni a sötét királynőt 2 lépésben?
Egy átlagos sakkfeladvány játékosának a feladata az szokott lenni, hogy mattot adjon. Most azonban a király helyett legyen a célpont a vezér, vagy közismertebb nevén a királynő!
Egy különösen izgalmas sakkfeladvány jelent meg a Chess.com-on, kérjük, engedje meg, hogy megosszuk önnel. Ha szokott ilyen feladványokkal játszani, akkor biztosan tudja, hogy általában a világossal lép a játékos, és a feladata, hogy meghatározott lépésen belül mattot adjon. Na ezúttal azonban nem ez a feladat: a sötét király helyett a sötét vezér kiütése most a cél.
Sakkfeladvány: 2 lépésben a sötét vezér ellen!
A sakk legerősebb figurájának a hivatalos hazai neve a vezér, de a legtöbben ugyanezt a figurát királynő néven ismerik, ezért ezt a megnevezést tettük a címbe, hiszen próbáljuk a lehető legtöbb olvasónkat bevonni a játékba. Ha ön nem egy különösebben gyakorlott sakkozó, akkor is érdemes ugyanis megpróbálkozni ezzel a feladattal, hiszen az alább beágyazott játék interaktív és szól, ha rossz lépést választ a játékos – plusz a megoldást meg is magyarázzuk az oldal alján, így a következő (vagy valamelyik korábbi) sakkfeladvány már biztosan könnyen fog menni! Szóval a célpont ebben a feladatban a d7-en álló sötét vezér, és az ön feladata, hogy rájöjjön, hogyan üthető ki ez a figura két lépésben úgy, hogy esélye se legyen elmenekülni. Nézzük!
A megoldást az oldal alján találja
Hogy ön nyugodtan gondolkozhasson-játszhasson, álljon itt helykitöltőnek egy poszt Magnus Carlssen Instagramjáról. Magnus Carlsen egy 33 éves norvég sakkozó, nagymester, többszörös világbajnok és ötszörös Sakk-Oscar-díjas, jelenleg ő vezeti a világ sakkranglistáit.
Elnézést, véletlenül rossz fotó került ide! Igazából ezt szerettük volna beágyazni Magnus Carlssentől.
Itt a megoldás
Szóval a következő két lépésre van szükség:
- A h5-ön álló világos vezér üti a d5-ön álló huszárt. Ezzel ugye pozícióba kerül, hogy üthesse a sötét vezért, de ugye két figura is fenyegeti. Egyrészt az átlósan mellette álló sötét gyalog (vagy népszerű nevén paraszt), de érdemes jobban megnézni az állást: a e6-on álló sötét gyalog nem léphet el a helyéről, mert akkor sakkba kerülne a sötét király az e1-en álló bástya miatt. Másrészt fenyegeti a világos vezért a druszája, azaz a célpontnak kiválasztott sötét vezér, akinek az egyetlen esélye a túlélésre ezek után az, ha üti a világos vezért. A fekete királynő tehát d7-ről d5-re lép.
- Persze ezzel sem mentheti meg az életét a halálra ítélt sötét vezér, mert az f4-en álló világos huszár egy ugrással a d5-ön terem és már üti is a célpontnak kiválasztott figurát.
Köszönjük, hogy velünk játszott, várjuk vissza holnap is, amikor egy más típusú rejtvénnyel jelentkezünk majd!
(Kiemelt kép: Chess.com)