Konganak a vészharangok az üzemanyagpiacon: tényleg komoly drágulás jön jövőre?
Az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerrel kapcsolatos költségnövekedése az üzemanyag-kereskedőknek körülbelül 2-3 forint lesz, így nem kell komoly árrobbanásra számítani.
2025-től kezdődően módosítják az energiahatékonysági kötelezettségi rendszert (EKR), ami komoly felháborodást váltott ki egyes üzemanyagpiaci szereplők körében, szerintük ugyanis a módosítás jelentős költségnövekedéssel jár a kutak számára, ráadásul visszamenőleges hatályú az intézkedés. A VG-nek adott interjújában mindkét állítást cáfolta Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára.
A politikus kiemelte, hogy az üzemanyagok jelenleg 607 forint körüli literenkénti átlagárát alapul véve a kereskedők tényleges, az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerrel kapcsolatos költségnövekedése körülbelül 2-3 forint lesz. Hozzátette, hogy az EKR-kötelezettség alapját jövőre a 2023-ban értékesített energiamennyiség adja, márpedig a Magyarországon forgalmazott üzemanyag mennyisége tavaly 12 százalékkal csökkent, ami önmagában mintegy harmadával mérsékli a kötelezettség mértékének tényleges növekedését. Elmondása szerint nem visszamenőleges adóemelést hajt végre a kormány az EKR célszám emelésével, mivel „a kötelezettség mértéke változik, nem a kötelezettség alapjául szolgáló értékesített energiamennyiség”.
Ettől tartottak az üzemanyag ára kapcsán
Ahogyan azt a Portfolio cikkében felidézi, az üzemanyag körüli kérdés akkor bontakozott ki, amikor kiderült, hogy módosítják 2025-től kezdődően az energiahatékonysági kötelezettségi rendszert (EKR). Ez többek között az üzemanyagok árát is érinteni fogja. A lapnak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke rámutatott, hogy míg 2019-ben literenként 1,05 forint volt, jelenleg 11 forint, a tervezett módosítás után pedig a 2023-as forgalom után már 17,45 forint, 2027-re pedig 32,6 forint lesz literenként az EKR-kötelezettség.
Ehhez képest Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára viszont hozzátette, hogy az üzemanyag-forgalmazóknak lehetőségük lesz energiahatékonysági projektekben részt venni, vagy megváltani a kötelezettségüket. Egri ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy a nagyobb cégek így előnyben vannak, mert saját projekteket indíthatnak, míg a kisebb benzinkutak kénytelenek a teljes megváltást kifizetni.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)