Törököt fogott a Nabucco?
A Nabucco projekt legnagyobb problémája jelenleg a törökökkel kötendő megállapodás - hangzott el egy háttérbeszélgetésen hétfőn este. Az Európai Unió Nabucco teamjének munkatársa a realitásoktól távol álló álomnak minősítette az Oroszország által támogatott Déli Áramlat tervét.
Az Energia Klub által szervezett beszélgetésen a Brüsszelt képviselő szakember at EU egyik legnagyobb kihívásának nevezte új gázforrások biztosítását a tagországok számára. Az egyoldalú függés senkinek sem jó, sem üzleti, sem stratégiai szempontból - tette hozzá. Az Uniónak legalább évi 80-100 milliárd köbméter gáztöbbletre van szüksége, és ez biztosítható a közel-keleti és közép-ázsiai térdégből. A Nabucco-projekz a politikailag legkevésbé kockázatos országok, Azerbajdzsán és Türkmenisztán készleteivel számol, amelyek elérik a három trillió köbméter, azaz csak ezek harminc évre elegendő forrást nyújtanának.
A nehézséget az jelenti, hogy a csővezeték felépítéséhez számos országgal és nagyszámú céggel kell megfelelő jogi és üzleti szerződéseket kötni. Már eddig fél tucat konzorcium jött létre több mint hetven vállalat részvételével. A finanszírozást alapvetően ez utóbbiak biztosítják, ehhez viszont erős garanciák kellenek. A fő garancia maga az EU, amely hosszú távon stabil felvevőpiacot jelent, Oroszországnál és Kínánál jobb árat és AAA minősítésű fizetési biztosítékot tud nyújtani, ami vonzó a kitermelő országok számára.
A várható költségek emelkedése a szakember szerint nem igazán jelentős szempont, mert egy legalább fél évszázadra szóló beruházásról van szó és a szállítandó gáz költségeihez képest az induló befektetés elenyésző. Hozzátette, a gáz beszerzése a Nabuccón keresztül így is olcsóbb lesz, mint az orosz gáz. Az igazán jó ár eléréséhez az energia-felhasználás átfogó csökkentésére is szükség van, a függés ezáltal csökkenthető.
A jelenlegi legnagyobb problémának a fő tranzitországnak szánt Törökországgal való megegyezést nevezte. Mint kiderült, a törökök egyelőre nehezen ismerik fel, hogy a vezeték közös érdek és a saját szempontjaikhoz ragaszkodnak. Az elengedhetetlen politikai és pénzügyi garanciák nélkül pedig nem lehet megállapodni. Ha ez a tranzitút túl drága és a folyamatos ellátás szempontjából bizonytalan lenne, az EU kész más útvonalat keresni.
Annak ellenére, hogy az útvonalról még nincs végleges megegyezés, a brüsszeli illetékes teljesen reálisnak tartja a projektet és tarthatónak a tervezett 2013-as indulást. Ezzel szemben jó ötletnek,de inkább álomnak mint realitásnak minősítette a Déli Áramlatot, amelyről az oroszok már keretszerződéseket kötnek, minden konkrétum és az üzleti modell tisztázása nélkül: szerinte nyitott még, hogy pontosan milyen gázt, mennyit, honnan, merre és mennyiért szállítanak majd.