Egyre nagyobb bajban van a Shein és a Temu, brutális áremelés jöhet
Donald Trump vámjaira reagált a Shein és a Temu, miközben egyre kevesebb csomag érkezik az Amerikai Egyesült Államokba.
A kínai e-kereskedelmi óriások, a Shein és a Temu április 25-től áremelést vezetnek be az Egyesült Államokban – olvasható a BBC cikkében, amit a Portfolio szemlézett. A vállalatok közleménye szerint az intézkedésre a „globális kereskedelmi szabályok és vámok közelmúltbeli változásai” miatt kerül sor, amelyek jelentősen megemelték működési költségeiket.
Emelkednek a Temu és a Shein árai
A változások hátterében Donald Trump korlátozó gazdaságpolitikája áll: elnöki hivatalba lépése óta akár 145%-os vámokat vetett ki kínai termékekre, egyes árucikkek esetében pedig a vámterhek összessége elérheti a 245%-ot. Emellett Trump megszüntette azt a vámmentességi küszöböt, amely szerint a 800 dollár alatti importtermékek vámmentesen érkezhettek az Egyesült Államokba – ez a kedvezmény eddig kulcsszerepet játszott a Shein és a Temu amerikai térnyerésében.
Az amerikai vámhatóság adatai szerint a rendszer révén 2023-ban 1,4 milliárd csomag érkezett az országba, szemben a 2013-as 140 millióval. A kedvezmény megszűnése azonban súlyosan érintette a kínai webáruházakat: a Temu az Apple Store letöltési listáján a 75. helyre esett vissza (korábban az első ötben volt), míg a Shein a 15. helyről a 58.-ra csúszott.
A cégek nemcsak áraikat emelik, de marketingtevékenységüket is visszafogták. A Smarter Ecommerce elemzője, Mike Ryan közölte, hogy a Temu április 9-től leállította minden Google Shopping hirdetését az Egyesült Államokban. A Sensor Tower kutatásai szerint a Temu 31%-kal csökkentette napi hirdetési költését a Facebookon, Instagramon és YouTube-on az április 13-át megelőző két hétben. A Shein esetében ugyanez az arány 19% volt.
Mindkét vállalat arra biztatta amerikai felhasználóit, hogy az árkiigazítás előtt adjanak le megrendeléseket. Közleményükben hangsúlyozták, hogy „mindent megtesznek az árak alacsonyan tartása és a vásárlási élmény javítása érdekében”.
„Készen állunk arra, hogy biztosítsuk megrendeléseik zökkenőmentes érkezését ebben az időszakban. Mindent megteszünk, hogy alacsonyan tartsuk az árakat és minimalizáljuk a hatást. Csapatunk keményen dolgozik a vásárlási élmény javításán”
– írták korábban a vállalatok.
A kialakult helyzet a kínai webáruházak dominanciájának visszaszorulását vetíti előre az amerikai piacon, miközben az olyan platformok, mint a DHgate és a Taobao továbbra is előkelő helyen szerepelnek a letöltési listákon. Az Amazon – reagálva a versenyhelyzetre – tavaly novemberben indította el saját olcsó termékeket kínáló platformját, a Haul-t.
Nagyon sok magyar is rendel
Korábban a 168.hu is beszámolt arról, hogy a Temut a magyarok is imádják. Az előzetes adatok alapján a tavalyi év egészében mintegy 1920 milliárd forintos forgalmat érhetett el a teljes magyar e-kereskedelmi piac, aminek csaknem az ötöde – 17 százalék, körülbelül 330 milliárd forint – már import, vagyis a belföldi és EU-s kereskedőkön kívüli forgalom (mintegy 1600 milliárd forint). Az importba pedig beletartozik a Temu is, mely a legnagyobb vásárlótáborral és rendelésszámmal bír nálunk. Konkrétan: a kínai webshop óriás 2024-ben több mint 9 millió teljesített megrendelést hozott mintegy 110 milliárd forintos forgalommal, amivel párhuzamosan az aktív vásárlói bázis novemberre elérte az 1,8 millió főt Magyarországon.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Ichiro Ohara / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)