Pofátlan Temu-csalás terjed a neten, amiből még óriási baj lehet
Újabb csalás terjed a neten, ám ezúttal nem a vásárlók, hanem a Temu és az Amazon vált áldozattá.
Egyre nagyobb népszerűségnek örvend egy kétes internetes módszer (értsd csalás), amely a Temu és az Amazon árkülönbségeit használja ki, és komoly vitákat gerjeszt az online közösségekben – írja a Promotions. Az eljárás lényege, hogy a felhasználók ugyanazt a terméket rendelik meg mindkét platformon – például egy tárolóegységet, amely a Temun mindössze 16 dollár, míg az Amazonon 90. Az Amazon a terméket szinte azonnal kiküldi, míg a Temu csomagja hetek alatt jut el a vevőhöz. A „trükk” ott kezdődik, hogy a Temuról olcsón megszerzett árut küldik vissza az Amazonnak, amely – felismerve ugyanazt a gyártót és terméket – szó nélkül visszatéríti a magasabb összeget.
A trükk bár technikailag nem törvénysértő, az eljárás etikussága erősen megkérdőjelezhető. A közösségi médiában és különböző fórumokon gyorsan terjedő módszert egy Reddit-felhasználó osztotta meg, és a hozzászólások alapján sokan már alkalmazzák is a „visszaküldési kiskaput”. A fórumokon ugyanakkor élénk vita bontakozott ki arról, hogy mennyire fér bele ez a viselkedés az online vásárlási normákba.
Az Amazon egyelőre nem reagált a visszaélési esetekre, de könnyen elképzelhető, hogy a jövőben szigorításokat vezet be visszatérítési politikájában. A Temu mindeközben továbbra is ultraversenyképes árakkal csábítja a vásárlókat, sokszor ugyanazokat a termékeket kínálva, mint nyugati riválisai, csak éppen jóval olcsóbban.
A Temu nem véletlenül olyan, amilyen
Ahogyan azt korábban megírtuk, a Temu teljesen az uralma alá vette a magyar online piacteret, kiszorítva számos kisebb webáruházat a piacról. Ráadásul mindezt a platform teljesen tudatosan teszi: nemcsak az árakkal játszik, hanem a keresési lehetőségekkel, ajánlott termékekkel és akciókkal is manipulálja a vásárlók döntéseit.
Nemrég pedig az is kiderült, hogy mit jelent a Temu neve. Ennek megértéséhez azonban ismernünk kell a platform jelmondatát, mely a „Team Up, Price Down” (magyarul: „Egy csapatként olcsóbb”). Ez tükrözi azt a megközelítést, amelynek lényege, hogy a felhasználók úgy érezzék, folyamatosan kedvezményes ajánlatokhoz juthatnak. A Temu tehát egy mozaikszó, amely ebből a szlogenből ered.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: SEBASTIEN LAPEYRERE / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)