Íme a trükk, amivel játék a lopás az önkiszolgáló kasszáknál

Az úgynevezett „banántrükköt” (értsd lopás) nem csak hogy óriási kárt okoz a boltoknak, de a törvény is tiltja.

2024. augusztus 26., 15:08

Szerző:

Vonzó lett a britek számára a lopás. Minden nyolcadik felnőtt, vagyis a válaszadók 13 százaléka vallotta be egy brit felmérésben, hogy szokott csalni, ha önkiszolgáló kasszánál fizet egy üzletben – írja a Telegraph-ra hivatkozva a Pénzcentrum. A lap által bemutatott csalás lényege, hogy a vásárló olcsóbb árucikket választ az önkiszolgáló pénztárgépen, mint amit valójában vásárolt. Az iparág ugyanakkor már tisztában van a jelenséggel, amit „banántrükknek” neveztek el. A név arra a tevékenységre utal, amikor drágább termékeket olcsó gyümölcsként vagy zöldségként rögzítenek a vásárlók az önkiszolgáló kasszáknál. 

A reprezentatív felmérés eredményeit a teljes brit felnőtt lakosságra vetítve megláthatjuk, hogy hatmillió ember élt már vissza az önkiszolgáló pénztárgépekkel, azaz lopott el valamilyen árucikket.

A lap cikkében felidézi, hogy a kutatás időzítése nem véletlen, az ugyanis egybeesik a bolti lopások rekordszámú növekedésével Nagy-Britanniában. A márciusig tartó időszakban összesen 443 995 ilyen bűncselekményt regisztráltak az országban, ami 30 százalékos emelkedést jelent az előző időszakhoz képest. Ez pedig azt jelenti, hogy óránként 50 ilyen jellegű bűncselekmény történik a szigetországban. 

A kutatásában egyébként a megkérdezett britek 8 százaléka ismerte el, hogy 10 font értékig vett már el valamit fizetés nélkül egy üzletből, míg 13 százalékuk 1 font alatti értékben tett így. Megdöbbentő, hogy a válaszadók 26 százaléka nem tartaná jogi értelemben szabálysértésnek a 10 font alatti értékű áruk eltulajdonítását, míg 47 százalékuk ugyanígy vélekedik az 1 font alatti lopásokról.

Hannah Shrimpton, az Ipsos szakértője szerint ugyanakkor a britek többsége a felmérés eredményétől függetlenül továbbra is elítéli a szándékos lopást, függetlenül annak értékétől. Vagyis amíg a britek negyede elismeri, hogy akaratlanul nem fizetett egy árucikkért, és egyharmaduk ezt elfogadhatónak tartja,

addig a túlnyomó többség szerint a szándékos lopás elfogadhatatlan, még a kis értékű tárgyak esetében is. 

Kevesebb munkaerő, több lopás

Érdekesség, hogy az amerikai Drew Egyetem szociológia tanszékének docense, Christopher Andrews szerint az áruházak eredetileg abban látták az önkiszolgáló pénztárak jövőjét, hogy csökkenthetik a munkaerőköltségeket. Az egyik legnagyobb probléma velük, hogy növelte a lopások számát. Az önkiszolgáló pénztáraknál ugyanis könnyebben átcsúszhatnak olyan áruk is, amelyeket nem fizettek ki rendesen. Egyes adatok szerint az ilyen technológiát használó kiskereskedőknél a veszteségek aránya több mint kétszerese az iparági átlagnak.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: MARKUS SCHOLZ / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)