Lidl, Tesco, SPAR: Egyre több a bolti lopás, meglepő termékek a slágerlista élén
Megszapordott a bolti lopások száma. A nagyobb üzletláncok közül a Lidl, a Tesco és a SPAR is erről számolt be. A legkelendőbb termékek listájából kiderül: a kis értékű, szükségből elkövetett lopások mellett a továbbértékesítési céllal történő lopások is száma is felfelé ível.
Több nagy élelmiszerlánc – így a Lidl, a Tesco és a SPAR – is arról számoltak be, hogy az inflációval együtt nőtt a bolti lopások száma. Az elmúlt években rekordmagas lett az infláció, az élelmiszerárak kilőttek és úgy általában a megélhetési költségek is kiugrottak. Miközben a boltok forgalma bezuhant, soha sem volt annyi megtakarítása a magyaroknak, mint tavaly. Ez az ellentmondás arra vezethető vissza, hogy a gazdagok tovább gazdagodtak, aki szegény, az meg inkább nem vásárolt, mert nem volt miből.
Az utóbbi időben azonban megnőtt a bolti lopások száma is
– írja az RTL. 2021-ben még arról számolhattunk be, hogy csökkent a bolti lopások száma.
Tesco: húsfélék, szalámi, pisztácia
Az egyik legnagyobb élelmiszer-kereskedelmi láncnál is tapasztalják ezt, az esetszámok pedig az ünnepi időszakokban még kiugróbbak voltak. Megélhetési és az üzletszerű lopások egyaránt megfigyelhetők – közölte Nagy-Peid Adrienn, a Tesco Magyarország külső kommunikációs menedzsere.
„Kollégáink folyamatosan elemzik ezeket az elkövetői magatartásokat, és újabb és újabb technikai megoldásokat vezetünk be a visszaélések csökkentése érdekében. Például blokkal működő kiengedő kapukat telepítettünk az önkiszolgáló kasszáinkhoz, ahol csak blokk ellenében tudják vásárlóink elhagyni áruházaink területét” – tette hozzá Nagy-Peid.
A Tesco a legtöbbet eltulajdonított termékeket firtató kérdésre azt írta:
a húsfélék, ezek közül is a csirkemellfilé, sertéscomb, sertéskaraj, a csemege termékek, főleg szalámik, de a sajtok, az alkohol, a pisztácia, az édesség, a ruha és a barkácstermékek is a legtöbbször ellopott tételek listáján szerepelnek.
Penny: napi fogyasztási cikkek és eladásra szánt, értékesebb holmik
A Penny Magyarország is azt válaszolta, hogy az adatok alapján az elmúlt időszakban nőtt a lopások száma, ahogyan ezek összértéke is. Az elkövetéseket két kategóriára lehet osztani.
Az egyik a kisebb értékű eltulajdonítás, amikor napi fogyasztási cikkek kerülnek ki fizetés nélkül az üzletből. A másik, amikor az elkövető – a tételek számából ítélve – feltehetően továbbértékesítés céljából tulajdonítja el a termékeket.
Ezekben az esetekben az elkövetők jellemzően bevásárlókocsiban vagy egy nagyobb méretű táskában viszik ki az árut az üzletekből. A csoportos elkövetés is létező probléma. Statisztikáink szerint hálózatunkban a felderített elkövetések száma és értéke is jelentősen emelkedett a 2022-es évhez viszonyítva. A felderített elkövetések 126,7 százalékkal, értékük 123,8 százalékkal emelkedett – válaszolta a Penny sajtóosztálya.
SPAR: égetett szeszek, édességek, vegyi áru
A SPAR kommunikációs vezetője így fogalmazott: A jelenlegi nehezebb gazdasági helyzet az üzletekben elkövetett lopások és lopási kísérletek folyamatosan növekvő számában is megmutatkozik. De felhívta a figyelmet arra is, hogy egyre kevésbé beszélhetünk egyszerű élelmiszerlopásokról.
„A hangsúly áthelyeződött a szervezett, sorozatos, megrendelésre, továbbértékesítési céllal történő eltulajdonításra. Az üzleteinkbe nem vásárlási szándékkal érkező személyek célzottan készítenek össze »csomagokat« és kísérlik meg azok eltulajdonítását. Az égetett szeszek, az édességek, de a vegyi áru termékek is a lopásérzékenyebb termékek kategóriájába sorolhatók” – mondta Maczelka Márk, majd hozzátette: „Üzleteink hosszú ideje rendelkeznek fejlett vagyonvédelmi biztonsági kamerarendszerekkel. Az esetek túlnyomó többségében az elkövetőkről jó minőségű kamerafelvétel készül, amely a rendőrség munkáját nagyban támogatja a feljelentést követő nyomozás és eljárás ideje alatt.”
Lidl: szeszesital, prémium termékek
A Lidl Magyarországnál az elfogások száma növekedett az előző év azonos időszakához képest. Közölték azt is:
A feltételezhetően lopásból adódó leltárhiányunk nagy része leginkább prémium és márkatermékből, valamint szeszesital árucsoportokból tevődik össze.
Az áruvédelmi intézkedéseiket ők is folyamatosan fejlesztik, ennek köszönhetően növekedett az elfogások száma az előző év azonos időszakához képest – írták az élelmiszerlánctól.
(Kiemelt képünk illusztráció. Vásárló a Lidl és az Aldi diszkont áruház műanyag szatyraival Kölnben 2003. november 17-én. Fotó: OLIVER BERG/DPA/AFP)