A Tesco és a Lidl profitját is keményen megparittyázta a különadó

A Tesco 2019-ben még vezette az élelmiszermultik árbevételi ranglistáját, 2020-tól azonban a Lidl került az első helyre.

2023. augusztus 2., 14:03

Szerző:

A Tesco Global Áruházak Zrt. és a Lidl Magyarország Bt. üzleti éve március 1-jétől február végéig tart – legfrissebb mérlegük már nyilvános, amiből az olvasható ki, hogy mindkét multilánc a körülmények ellenére is (ársapka, különadó, dráguló energia, valamint a magas élelmiszer-inflációval együtt járó kereslet-visszaesés) képes volt növelni az árbevételét – áll a 24.hu kimutatásában.

A brit multiláncnál (Tesco) a profit is hízott (de mint a frissítésben írjuk, csak egy speciális ingatlanelszámolási tételnek köszönhetően), a német diszkontláncnál (Lidl) pedig kicsit karcsúbb lett az eredmény, mint az előző évben. Az elértnél is jóval combosabb haszonra tehettek volna szert, ha nincs a megemelt kiskereskedelmi különadó.

A Tesco belföldi értékesítésből származó nettó árbevétele mintegy 15 százalékkal emelkedett tavaly márciustól idén február végéig, 621,5 milliárd forintról 720,4 milliárd forintra.

A Lidl belföldi értékesítésből származó nettó árbevétele 30 százalékkal emelkedett, 746,2 milliárd forintról 971,8 milliárd forintra.

Ha mellé tesszük, hogy februárban éves szinten 25,4 százalékos átlagos inflációt mért a KSH, és 43 százalék feletti élelmiszer-inflációt, akkor az is egyértelművé válik, hogy a Tescónál infláció alatti mértékben nőtt az árbevétel, a Lidlnél az átlagos inflációt ugyan kicsit meghaladta, ám az élelmiszer-inflációt nem múlta felül az árbevétel-növekedés. Vagyis mennyiségre a Tescónál jó eséllyel csökkenhetett az értékesítés. Az Opten adatai szerint a Tescónál a 2017 és 2020 közötti üzleti években évről évre csökkent az árbevétel, 2021-ben sikerül újra kicsit meghaladniuk a 2017-es szintet, most pedig öt év után érezhetőbben felülmúlni. A Lidlnél töretlen az árbevétel növekedése 2017 óta.

A Tesco adózott eredményénél látványosabb az emelkedés, mint az árbevételnél: több mint 50 százalékos, az előző évi 12,9 milliárd forintról 19,6 milliárd forintra emelkedett.

A Lidl adózott eredménye 25,3 milliárd forintra olvadt az előző évi 33,3 milliárd forintról, ami 24 százalékos csökkenés.

A Tesco eredménye kicsit magasabb, mint 2017-ben volt, viszont jóval elmarad a 2018–2019-es 30 milliárd forint feletti adózott eredménytől. Ám kétségtelenül sokkal jobb, mint a 2019-es veszteséges év volt.

A Lidl adózott eredménye 2017 óta nőtt (2019-ről 2020-ra stagnált), a mostani visszaeső eredménnyel visszarepültek 2018-ba.

(Kiemelt képünk illusztráció. MTVA/Bizományosi: Róka László)

A forintnak biztosan PomPom volt a kedvenc meséje, mert azt játssza, hogy „Most leginkább egy szőrsapkához hasonlítok, ahogy ülök az ágon, egy szép hosszú ágon, föl-he-he-he, le-he-he-he, mivel egy szellő hintáztatja az ágat...”.