Jelentős növekedés vár a hazai e-kereskedőkre
Továbbra is növekvő pályán a hazai e-kereskedelem. Az újonnan bevezetett áfaszabályozás pedig új lendületet adhat a külföldi terjeszkedést tervező szereplők számára. Utánajártunk, milyen trendek valósulnak meg napjainkban, illetve milyen jövő várhat a hazai online piacra.
Ha szeretnénk ismerni az e-kereskedelem jövőjét, mindenekelőtt a múltját kell megvizsgálni. A hazai e-kereskedelem sokáig minimális lassulás mellett hozzávetőlegesen évi 15-20 százalékos növekedést volt képes felmutatni. Ez tökéletesen illeszkedett a közép-kelet-európai trendekhez. A koronavírus-járvány azonban jelentősen gyorsította a növekedést, így a 2020-as esztendő eredménye 45% bővülés volt. Nem túlzó a kijelentés, miszerint a hazai e-kereskedelem egy év alatt hármat lépett előre.
Érdemes megismerni az elérhető adatokat, amelyek a tavalyi év növekedését írják le. Valójában három viszonyszám változásából adódik össze, amit az e-kereskedelem bővüléseként szoktunk emlegetni – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő. Az egyik ilyen mutató az aktív vásárlók bázisa; noha azt gondolhattuk, hogy a koronavírus-járvány hatása ezen a mutatón látszik meg leginkább, a növekedési plafon erősen éreztette a hatását.
A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint hozzávetőlegesen 80 ezer új aktív vásárló jelent meg a hazai online térben, ami alig magasabb az előző évek növekményénél. Mindez fontos üzenetet hordoz a nagyobb e-kereskedők számára: ha a fertőzéstől való félelem nem volt képes új online vásárlókat generálni, a marketingszólamok sem lesznek elegendők. A kereskedőknek el kell fogadniuk, hogy új belépők ma már nem érhetők el tömegével.
A tavalyi növekedés motorját elsősorban a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték növekedése szolgáltatta, mindkettő csaknem 20%-os növekedéssel. Így történhetett meg, hogy az aktív vásárlói bázis minimális növekedése ellenére az összesített eredmények elképesztő számokat hoztak.
De vajon milyen irányt vesz a hazai e-kereskedelem az idei évtől? A megkérdezett marketingszakértő szerint eseménydús időszakba csöppentek a webáruházak. A járványhelyzetet követően egyértelműen változtak a vásárlói szokások, az online piac ma is nagyobb fordulatszámon pörög, mint korábban elvárható lett volna.
Nem szabad megfeledkezni az áfaszabályok változásáról, ami sok piaci szakértő szerint komoly hatásokat gyakorolhat a teljes piacra. Az új szabályozás legfontosabb hozadéka, hogy jelentős mértékben képes csökkenteni a külföldön is értékesítő kereskedők adminisztratív terheit. A korábbi gyakorlat rendkívül nehézkes és időigényes volt; az adózónak tulajdonképpen annyiféleképpen kellett megfizetni az általános forgalmi adót, ahány országban értékesített. Ezentúl az e-kereskedőnek csak saját hazájában kell bevallást benyújtana, az áfa összegét már a Nemzeti Adó- és Vámhivatal osztja szét a jogosult országok között.
Szinte biztosra vehető, hogy jelentősen megélénkül az online kereskedők exporttevékenysége. Egyre több szereplő válhat exportképessé, ami magában hordozza a hazai webáruházak terjeszkedésének lehetőségét, de a külföldi kereskedők megjelenését is megkönnyíti a magyar piacon. Korábban kizárólag a nagyobb webáruházak voltak képesek piaci részesedést szerezni a külpiacokon (lásd: edigital.hr, edigital.bg, stb.), most ez a helyzet változhat és akár a 200 millió körüli bevétellel rendelkező webáruházak is exportképessé válhatnak.