Fontos változás jön a rezsiszámlákban
Július 1-től szigorodik a nem lakossági rezsiszámlák kezelése: innentől csak e-számlát fogadhatnak el az energia- és gázszolgáltatók.
Július 1-jétől a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) előírásai szerint a földgáz- és villamosenergia-szolgáltatók, elosztók és rendszerüzemeltetők kizárólag elektronikus számlát bocsáthatnak ki nem lakossági felhasználóknak – azaz cégeknek, intézményeknek, nonprofit szervezeteknek – továbbá csak olyan e-mail címre, amelyet a felhasználó előzetesen megadott – számol be róla a Pénzcentrum. Az elektronikus rezsiszámla tehát ezután nem opcionális, hanem kötelező lehetőség.
Kötelező lesz az elektromos rezsiszámla
A szolgáltatók saját honlapjaikon és ügyfélszolgálatukon tájékoztatják ügyfeleiket az új elvárásokról és arról, hogy július után csak e-számlát fogadnak el. Ebben az esetben a felhasználóknak haladéktalanul be kell jelenteniük elektronikus elérhetőségüket, különben fennáll annak a kockázata, hogy nem kapják meg a számláikat, ami akár az energiaellátás zavarához is vezethet .
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az e-számla rendszereket is használók mostantól nem csupán kedvezményes alternatívának számítanak, hanem kötelező elemmé válik. Az intézkedés célja a számlázás digitalizációjának további élesítése és a papír alapú adminisztráció visszaszorítása. A MEKH szerint ez átláthatóbb szabályozási környezetet eredményezhet, és növelheti a számlázás pontosságát.
Az érintettek körébe tartoznak a társasházak, cégek, önkormányzatok és civil szervezetek is, olyan szereplők, akik eddig válogathattak a papír és az elektronikus formátum között. Figyelmeztető jelzés, hogy hiába van valakinek online rendszer, ha nem adta meg, az e-mail címét, egyszerűen nem kapja meg a számlát, aminek következtében akár bírsággal is sújthatják.
A szolgáltatók folyamatos tájékoztatást ígérnek, de a vállalkozások részéről is elvárás, hogy időben gondoskodjanak a szükséges információk rögzítéséről. A MEKH arra kéri a nem lakossági fogyasztókat, hogy tegyék ezt meg a biztonságos folyamatosság és az energiaellátás fenntartása érdekében.
A változás része a kormány és az EU digitális átállást célzó stratégiájának is, amelynek részeként nemcsak hatékonyabbá válik az adminisztráció, de jelentős környezetvédelmi haszonnal is jár, ha kevesebb papírt használnak a rendszerben.