Innen származnak a magyarok kedvenc gyümölcsei
A magyarok továbbra is a külföldön termesztett gyümölcsöket fogyasztják leginkább.
Továbbra is jelentős részben importgyümölcsöt fogyasztanak a magyarok, miközben hazánk maga is aktív exportőr bizonyos gyümölcsfajták esetében – derül ki a Piac és Profit összefoglalójából. Eszerint a világ élvonalbeli termelői és exportőrei mellett a hazai gyümölcságazat is fontos szereplő a nemzetközi piacon, főként a meggy tekintetében.
A legnagyobb gyümölcstermesztőkkel vetekszünk
2023-ban a világ legnagyobb gyümölcstermesztője Kína volt, több mint 260 millió tonna terméssel. A legnagyobb exportőr szerepét Thaiföld töltötte be a maga 5,38 milliárd dollár értékű kivitelével. Az ország elsősorban trópusi gyümölcsöket, köztük a duriánt értékesített. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára Vietnám és Új-Zéland állhatott fel, utóbbi főként almával és körtével van jelen a világpiacon.
Magyarországon a legnagyobb területen termesztett gyümölcs továbbra is a szőlő (57 528 hektár), ezt követi az alma (22 786 hektár). Export terén a meggy kiemelkedő: 2023-ban 7,7 millió dollár értékű kivitel történt, főként Németországba, Ausztriába, Romániába és Lengyelországba, de kisebb mennyiségek eljutottak Egyiptomba, Szaúd-Arábiába és Kuvaitba is.
A magyarok gyümölcsfogyasztása nagyban függ az importtól
A Piac és Profit a cikkében megjegyezte, a belföldi fogyasztás erősen importfüggő: a 2015 és 2023 közötti időszakban a behozatal gyakorlatilag minden évben meghaladta az export mértékét. A legkeresettebb importcikkek a citrusfélék, déligyümölcsök, valamint a szárított gyümölcsök és magvak voltak, melyek túlnyomó részét Spanyolország, Hollandia és Németország szállította. De jelentős mennyiség érkezett Törökországból, Tunéziából és Iránból is.
Összességében a globális kereslet változása, különösen a trópusi gyümölcsök iránti érdeklődés erősödése, valamint a hazai termelés hullámzása továbbra is kihívást jelent a magyar gyümölcspiac számára. A gyümölcsök származási helye nemcsak gazdasági, hanem fenntarthatósági szempontból is egyre fontosabb tényező a fogyasztók körében.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Екатерина Рыбалко / Pexels)