Gengszterintézmények

A -ügyben eddig százötven politikusról derült ki a világ minden tájáról, hogy offshore-számlán pihentették vagyonuk jelentős részét. Köztük olyan vezető politikusok is, akik hazájukban a korrupció elleni harc éllovasának mutatták magukat. A 168 Órának nyilatkozó nemzetközi szakértők szerint hamarosan újabb leleplező információk is kiderülhetnek. Arról is beszélnek, egyáltalán miért alakultak ki adóparadicsomok és miért nem lehet egyszerűen felszámolni azokat.

2016. április 15., 11:42

Az offshore-világ elemzése a szakterülete Gabriel Zucman közgazdásznak, a kaliforniai Berkeley Egyetem adjunktusának. Ő mondta a 168 Órának: a világ vagyonának mintegy nyolc százalékát, nagyjából 7,6 trillió (!) dollárt, adóparadicsomokban helyezték el. Ennek a gigantikus összegnek a nyolcvan százaléka adócsalás, húsz százalékát viszont szabályosan jelentették az adóhatóságoknak.

A 168 Óra által megkérdezett nemzetközi szakértők szerint az offshore súlyos, csak nehezen visszafordítható károkat okoz a világgazdaságban. A vagyonos politikai és gazdasági elit

offshore-ozása miatt drasztikusan nőnek a társadalmi egyenlőtlenségek. A gazdagok „elrejtik” a pénzüket adóparadicsomokban, így biztosan kevesebbet adóznak. Ezért egyes országokban jelentősen csökkennek az adóbevételek, kevesebb jut a szegénység enyhítését segítő alrendszerek, az oktatás és az egészségügy fejlesztésére. De a tisztességesen adózó vagyonosok érdekei is sérülnek, hiszen míg ők bevételük egy részét befizetik az államnak, az adóelkerülők vagyona „zavartalanul” hízik.

Legtöbben épp a világ szegényebb részeiről offshore-oznak. Latin-Amerikából a magánvagyonok húsz, Afrikából harminc százalékát tüntetik el adóparadicsomokban. Az oroszországi cégek esetében ez az arány ötven százalék.

Gabriel Zucman szerint a panamai iratok kiszivárogtatásának számos tanulsága van.

– Az egyik legfontosabb: az offshore világában szinte kódolt a bűnözés lehetősége. Tudható az is: a

Mossack Fonsecaés a hasonló szolgáltatásokat nyújtó ügyvédi irodák akár jól ismert, körözés alatt álló bűnözőknek is dolgozhatnak. Mossack Fonsecát felkeresték latin-amerikai drogbárók, sőt terrorszervezetek is, egyik céges ügyfelük pedig szíriai bombázó repülőgépeknek biztosította az üzemanyagot – említette Zucman.
Egyébként – mondják a szakértők – önmagában nem törvénytelen az offshore-cégek eladása.

– Ha az ezzel foglalkozó irodák minden egyes ügyét külön-külön alaposan kivizsgálnák, minden bizonnyal sok szabálytalanságot vagy akár bűncselekményt is feltárhatnának – magyarázza Leonard Seabrooke, a Koppenhágai Üzleti Iskola nemzetközi politikai gazdaságtan tanszékének professzora.
Seabrooke úgy véli: most, hogy a Panama-papírok kapcsán az offshore-témára nemzetközi médiafigyelem irányul, az ügyvédi irodáknak világszerte fel kell készülniük arra, hogy a politikai döntéshozók is jobban nyomon követik a tevékenységüket. Ez azt jelenti: a jövőben nem csupán jogi, de etikai szempontból is szigorúbb normáknak kell megfelelniük.

– A

Panama-botrányazt is jelzi: hiába a nemzetközi szabályozás és a pénzmosásellenes törvények, a legtöbb offshore-intézmény egyszerűen megkerüli azokat. Ezért új hozzáállás szükséges a törvényalkotásban. Automatikusan szankcionálni kellene a cégeket a „klasszikus” offshore-országokban, ahol szabad utat adnak a „pénzügyi gengszterintézményeknek”. A szankciókat csak akkor kellene megszüntetni, miután ezek a cégek bizonyították: átláthatóan és törvényesen működnek. A szankciók automatikus kivetése túlzásnak hangozhat, pedig egyáltalán nem az – állítja Zucman.

De miért engedik egyáltalán ezeknek a távol-keleti szigeteknek vagy Panamának, hogy olyan pénzügyi ipar működhessen náluk, amely eleve megkönnyíti a bűnözést?

– Történelmi okokból alakult így – felelte a 168 Óra kérdésére Duncan Wigan közgazdász, politológus, a Koppenhágai Üzleti Iskola adjunktusa. – A háború utáni időszakban a korábbi nagyhatalmak ezzel segítették volt gyarmataik visszaintegrálódását a világgazdaságba. Akkoriban ez versenyképes stratégiának tűnt: e területeken a szabályozás alacsonyabb adózást vagy teljes körű titoktartást tett lehetővé, s ezzel nagyban segítették a külföldi óriáscégek odatelepülését. Mivel az érintett országok ekkorra már elnyerték önállóságukat, saját hatáskörben legálissá minősítették az ilyen típusú cégalapítást.

A problémák a globalizációval kezdődtek: a szabad nemzetközi tőkeáramlással egyre nehezebbé vált a pénzügyi folyamatok ellenőrzése. Az offshore pénzügyi ipar állandóan változott, amivel a szabályozás nem tudott lépést tartani. Ráadásul az OECD-országok sokáig nem sorolták a prioritások közé az offshore elleni fellépést. Pusztán néhány látszatintézkedést hoztak. A 2008-as világgazdasági válság kitörése után végre ráeszméltek: kulcsfontosságú a tömeges adócsalások megállítása. Jelenleg is a hatékonyabb szabályozáson dolgoznak.

Gabriel Zucman azt mondja, a döntéshozók mindeddig csak a cégekre fókuszáltak, azokra az európai vagy amerikai vállalatokra, amelyek adóparadicsomokban számolják el a vagyonukat.

– Naivitás, hogy önmagában ez elég lehet. A vállalatok tényleges tulajdonosait is fel kell kutatni, anélkül nem megy – állítja Zucman. Arra is utal: a világ politikai és gazdasági vezetői azért is helyezik ki vagyonukat offshore-helyszínekre, mert így titokban maradhat, kik is tulajdonolják valójában a cégüket.

Duncan Wigan arról is beszélt a 168 Órának: az adóparadicsomokban könnyű a dolga annak, aki titokban akarja tartani a kilétét. Akár interneten is vásárolható offshore fiktív társaság. A nagyobb vagyonok tulajdonosai személyzetet – főleg ügyvédeket és adószakértőket – alkalmaznak a fiktív cégeikben. Az ő feladatuk biztosítani a feltételeket a tulajdonosok személyazonosságának titokban tartásához, illetve az adóoptimalizáláshoz. Különösen fontos a diszkréció, ha a pénz forrása nem tiszta.

Abban egyetért Wigan és Seabrooke is, hogy a panamai iratok nyilvánosságra kerülése történelmi jelentőségű. Először kaphatunk betekintést, milyen méreteket ölt világszinten az offshore és mennyire érintett mindebben a világ vezető elitje.