Egy búvárhajó a múltból

A Helsinki kikötőben őrt álló tengeri erődítmény, Suomenlinna sziklás partján látogathatjuk meg a finn hajógyártás egyik régi büszkeségét a Vesikko nevű tengeralattjárót, amely 1933-ban egy német cég megrendelésére készült.

A németek célja az volt, hogy egy általános mozgósítás idején használható modern, nem az első világháborús technika alapján készült tengeralattjárót építsenek. Két prototípus készült, az egyik az E1 névre hallgató modell Spanyolországban, a CV 707-es pedig Finnországban. Az utóbbit választották az új tengeralattjáró-flotta első hajójául. Mindkét hajó építését a Reichsmarine finanszírozta.

2012. szeptember 7., 10:19

A hivatalosan a finn védelmi erők tengerészeti szakértőjeként működő Karl Bartenbach kapitány volt a projekt titkos összekötőtisztje. Az ő irányításával készült el a 496 tonnás Vetehinen osztályú és a 100 tonnás Saukko osztályú hajó.

A finn kormány 1930-ban járult hozzá a Vesikko megépítéséhez. Mivel a hajó építése a Versailles-i béke intézkedéseinek megszegése volt, az engedélyben nem történt említés Németországról, és csak arra szólt, hogy a hajót kizárólag a Népszövetség valamelyik tagállamának lehet eladni, valamint a leendő vevőnek engedélye kellett hogy legyen efféle fegyver alkalmazására. A finn kormánynak elsőbbsége volt a vásárlásra.

A CV 707 építése 1931-ben kezdődött a turkui Crichton Vulcan dokkban. Elkészülte után a CV 707 volt a kor legmodernebb tengeralattjárója. A hajótest szegecsek nélkül, elektromos hegesztéssel készült, ez növelte a víz nyomásával szembeni ellenállást, és gyorsabbá tette az építési folyamatot. A németek 1933-34-ben tesztelték a hajót a turkui szigetvilágban.

A prototípus vizsgálata után a finn haditengerészet visszavásárolta a hajót, amely később részt vett a Téli Háború és a II. Világháború küzdelmeiben is. 1973 óta látogatható a jelenlegi helyén mint a Finn Hadtörténeti Múzeum egyik kiállítási tárgya.

A Vesikko lett a német II. osztályú tengeralattjárók prototípusa Hat ilyen IIA osztályú hajó készült Kielben (U1-U6), ezeket 44 darab IIB, IIC és IID hajó követte még a háború végéig.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.