Itt a hidegzuhany, sokkoló drágulás jön Mikulás előtt
A kakaóárak emelkedése és az időjárási viszontagságok miatt az egekbe szökhet a csokoládé ára Mikulás közeledtével.
Elszabadultak a kakaóárak, év eleje óta a kakaó ára több mint kétszeresére emelkedett. Az édességipar szereplői kisebb kiszerelésű termékekkel, ízesítések változtatásával és nem csokoládés alternatívákkal próbálják áthidalni a nehézségeket. Szakértők szerint azonban a csokoládé továbbra is meghatározó marad az édességpiacon – írja a Pénzcentrum a CNN cikke alapján. Mikulás előtt jobb, ha spórolni, nem lesz olcsó a csizmába a csomag.
Drága lesz idén a Mikulás-csomag
A Wells Fargo adatai szerint a kakaó ára rekordmagasságba szökött, ami már a korábbi nagy édességfogyasztási időszakokban, például Valentin-napkor és húsvétkor is gondot okozott a gyártóknak.
„A kakaó nem olyan, mint egy átlagos mezőgazdasági termény, amelyet mindenhol termesztenek, mint más árucikkeket. Nagyon speciális termőhely és hőmérsékleti tartomány szükséges a termesztéséhez" – magyarázza az okokat David Branch, a Wells Fargo Agri-Food Institute ágazati vezetője.
Az elmúlt három évben kedvezőtlen időjárási események sorozata sújtotta Nyugat-Afrika kakaótermelő régióit, amelyek a világ kakaóellátásának több mint 70%-át adják. Az El Niño okozta aszály, az özönvízszerű esőzések és a száraz passzátszelek mind hozzájárultak a termés csökkenéséhez. A Nemzetközi Kakaószervezet augusztusi előrejelzése szerint a globális kakaótermelés ebben a szezonban 14,2%-kal csökkenhet, ami további felhajtóerőként működhet az árak tekintetében.
Az édességgyártók különböző stratégiákkal próbálják áthidalni a nehézségeket. Az egyik ilyen módszer a termékek méretének csökkentése, ami főleg a cukorkák fajtacsomagolásainál figyelhető meg.
„Valószínűleg van némi zsugorodás ezekben a zacskókban. Egy cégtől egy kétkilós zacskóban kapunk egy csomó különböző édesség keverékét. Nos, ez a zacskó valószínűleg kevesebb lesz, mint két kiló, ugyanolyan áron" – mondja Michele Buck, a másik édességóriás, a Hershey elnöke.
Egy másik gyakori változtatás a termékek ízprofiljának módosítása. Sally Lyons Wyatt, a Circana fogyasztói csomagolt termékekkel foglalkozó főtanácsadója elmondta: „Voltak olyan termékek, amelyeket a csokoládéval való bevonáson kívül mással is meg lehetett tölteni, mert akkor nem kell annyi csokoládé a termékhez."
Ezt alátámasztja a Nemzeti Édességgyártók Szövetségének (NCA) jelentése is, amely szerint a nem csokoládés édességek dollárban kifejezett forgalmának növekedése tavaly meghaladta a csokoládé eladások növekedését.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: LoboStudioHamburg via Pixabay)