Itt a hidegzuhany, sokkoló drágulás jön Mikulás előtt

A kakaóárak emelkedése és az időjárási viszontagságok miatt az egekbe szökhet a csokoládé ára Mikulás közeledtével.

2024. október 22., 12:52

Szerző:

Elszabadultak a kakaóárak, év eleje óta a kakaó ára több mint kétszeresére emelkedett. Az édességipar szereplői kisebb kiszerelésű termékekkel, ízesítések változtatásával és nem csokoládés alternatívákkal próbálják áthidalni a nehézségeket. Szakértők szerint azonban a csokoládé továbbra is meghatározó marad az édességpiacon – írja a Pénzcentrum a CNN cikke alapján. Mikulás előtt jobb, ha spórolni, nem lesz olcsó a csizmába a csomag.

Drága lesz idén a Mikulás-csomag

A Wells Fargo adatai szerint a kakaó ára rekordmagasságba szökött, ami már a korábbi nagy édességfogyasztási időszakokban, például Valentin-napkor és húsvétkor is gondot okozott a gyártóknak.

„A kakaó nem olyan, mint egy átlagos mezőgazdasági termény, amelyet mindenhol termesztenek, mint más árucikkeket. Nagyon speciális termőhely és hőmérsékleti tartomány szükséges a termesztéséhez" – magyarázza az okokat David Branch, a Wells Fargo Agri-Food Institute ágazati vezetője.

Az elmúlt három évben kedvezőtlen időjárási események sorozata sújtotta Nyugat-Afrika kakaótermelő régióit, amelyek a világ kakaóellátásának több mint 70%-át adják. Az El Niño okozta aszály, az özönvízszerű esőzések és a száraz passzátszelek mind hozzájárultak a termés csökkenéséhez. A Nemzetközi Kakaószervezet augusztusi előrejelzése szerint a globális kakaótermelés ebben a szezonban 14,2%-kal csökkenhet, ami további felhajtóerőként működhet az árak tekintetében.

Az édességgyártók különböző stratégiákkal próbálják áthidalni a nehézségeket. Az egyik ilyen módszer a termékek méretének csökkentése, ami főleg a cukorkák fajtacsomagolásainál figyelhető meg. 

„Valószínűleg van némi zsugorodás ezekben a zacskókban. Egy cégtől egy kétkilós zacskóban kapunk egy csomó különböző édesség keverékét. Nos, ez a zacskó valószínűleg kevesebb lesz, mint két kiló, ugyanolyan áron" – mondja Michele Buck, a másik édességóriás, a Hershey elnöke.

Egy másik gyakori változtatás a termékek ízprofiljának módosítása. Sally Lyons Wyatt, a Circana fogyasztói csomagolt termékekkel foglalkozó főtanácsadója elmondta: „Voltak olyan termékek, amelyeket a csokoládéval való bevonáson kívül mással is meg lehetett tölteni, mert akkor nem kell annyi csokoládé a termékhez."

Ezt alátámasztja a Nemzeti Édességgyártók Szövetségének (NCA) jelentése is, amely szerint a nem csokoládés édességek dollárban kifejezett forgalmának növekedése tavaly meghaladta a csokoládé eladások növekedését.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: LoboStudioHamburg via Pixabay)