Csak állami segítséggel élheti túl az autóipar

Az összeomlás szélére került autóipart csak az állami segítség menteheti meg Amerikában és Európában egyaránt. A kormányok sokáig húzódoztak a beavatkozástól a szabad piacra hivatkozva, de mára már világossá vált, hogy a válság első nagy ipari ágazatává vált területen bekövetkező esetleges tömeges csődök a gazdaság egészét a padlóra küldhetik. Ezért rövidesen megnyilnak a központ kasszák, és dollár, valamint euro tízmilliárdok áramolhatnak az iparágba.

2008. december 4., 02:00

A visszaesésben a nagy amerikai gyártók viszik el a pálmát. A Ford Motors novemberi eladásai 31 százalékkal zuhantak, de pénzügyi helyzete még így is a legerősebb a három vezető detroiti autógyár közül. A Ford - amely 9 milliárd dolláros központi segítséget vár - a csökkenő forgalom alapján 2009 első negyedévében észak-amerikai termelését 38 százalékkal csökkenti. A cég főbb márkáinak forgalma 30 százalékkal esett novemberben, a svéd luxusmárka, a Volvo eladásai 47 százalékkal zuhantak, ezért a Ford már szabadulni akar tőle. A takarékossági program jegyében a leépítéseken túl a cég összes vezetőségi tagjának 2009-es prémiumait és az észak-amerikai munkások fizetésemeléseit is törlik. A Ford ezenkívül közölte: felgyorsítja az energiatakarékos autók fejlesztését.

A hármak összességében 25 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt kérnek, amelyet szigorú feltételekkel várhatóan részletekben meg is kapnak. A legnagyobb gyártó, a General Motors van a legrossabb helyzetbem: 12 milliárd dolláros szövetségi hitelt kér, hogy jövő év végéig ki tudja húzni, de ebből 4 milliárdot meg kell kapnia még e hónap végéig, különben összeomlás fenyegeti. Ha az amerikai autópiac évi 12 millió jármű értékesítése körül stabilizálódik, akkor ennyi pénz elég, de ha jövőre akár csak 10,5 millióra csökken, akkor további 6 milliárd dolláros napi forgótőke-finanszírozási hitelkeretre is szüksége lesz. A General Motors a törlesztést 2012 végéig ígéri.

Ezért cserében vállalja, hogy három év alatt létszámát 65-75 ezer főre csökkenti, vagyis több mint harmincezer 31 500 állást szüntetne meg az ideihez képest. A General Motors 2004-ben még több mint 167 ezer embert foglalkoztatott az Egyesült Államokban. Ezzel együtt az átszervezés is csak akkor lehet sikeres, ha az amerikai autópiac felvevőképessége visszaemelkedik évi 12,5-13 millió járműre. A válság előtt évente 16-17 millió autó talált gazdára az Egyesült Államokban. A General Motors eladásai novemberben 41 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz képest.

A harmadik nagy, a Chrysler szintén azt állítja, hogy állami segítség nélkül nem éli túl a mostani krízist. Hiteligényét 7,5 milliárd dollárban határozta meg, cserébe 12 ezer állás megszüntetését ígéri, és pozitív üzemi eredményt már jövőre. Amerikai eladásai novemberben 47 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól.

A amerikai zuhanáshoz képest Európa még úgy-ahogy tartja magát, bár a válság itt is egyre erőteljesebb. A friss adatok szerint Németországban az új autók eladása novemberben 18 százalékkal esett és történelmi mélypontra került, az ország újraegyesítése óta soha nem volt ennyire alacsony. A többi nagy európai piacon hasonlóan tragikus a helyzet. A keresletcsökkenés hatásai valamennyi márkát és minden tagországot érintenek, és az eddig hozott intézkedések nem elegendőek az iparág megmentéséhez. A gyártáscsökkentés és a leépítések mellett állami pénzügyi mentőövre is szükségük van a csődhelyzet elkerülésére. A legnagyobb érintettek, Németország és Franciaország kormányai csúcsszinten már meg is állapodtak arról, hogy állami segítséget nyújtanak gyártóiknak. Ennek keretösszege várhatóan elérheti a 30 milliárd eurót.