Adathalászok az MNB nevében csalnak ki adatokat és pénzt magánszemélyektől
Ismeretlen csalók hamis elektronikus leveleket küldenek ki a Magyar Nemzeti Bank nevében, így próbálva magyar magánszemélyektől banki azonosítókat, pénzt kicsalni. A jegybank sohasem kér ilyen adatokat, minden ilyen ügyben feljelentést tesz – jelentette be az MNB közleményben.
Azt írják, hogy célszerű nem reagálni a csalók megkeresésére, vagy ha ez mégis megtörtént, az ügyfélnek haladéktalanul kapcsolatba lépni bankjával.
Az ismeretlenek a jegybank nevében, esetenként az MNB hivatalos elérhetőségeit is tartalmazó, az MNB által alkalmazott levelek formavilágához hasonló magyar nyelvű elektronikus levelet küldtek magánszemélyeknek.
A mostani levelek egy része egy korábbi, 2016-os csalási kísérlethez hasonlóan a „419-es vagy nyugat-afrikai csalás” jellegű. Ezeknél a feladók nagy összegű pénz – például jelentős örökség – rövidesen várható érkezéséről értesítik a címzetteket. Az átutalás feltételeként ugyanakkor a feladók – a várható átutalások eredetének igazolására, bizonyítására – az ügyfelek saját banki azonosítóit, illetve pénzt kérnek rövid határidővel. A levelek másik típusa szerint az MNB éppen azért kéri el az ügyféladatokat, hogy könnyebben felderíthesse a jövőben az ügyfelet érintő esetleges csalási kísérleteket.
Ha az ügyfelek az üzenetekre esetleg gyanútlanul válaszolnak, annak a súlyos kockázatnak teszik ki magukat, hogy a megszerzett azonosítók révén a csalók pénzt emelhetnek le bankszámlájukról.
A jegybank kiemeli, hogy soha, semmilyen alkalommal nem küld ki ilyen tartalmú leveleket, az MNB soha nem kéri a bankszámla, bankkártya adatokat, az MNB fogyasztók esetében átutalással összefüggő ügyintézést nem végez, azzal kapcsolatos információt e-mailben nem igényel. Az üzenetek feladói ismeretlen bűnözők, akik egyértelmű célja a fogyasztók megkárosítása.
Az MNB ilyen esetben ismeretlen tettes ellen csalás gyanúja miatt büntető feljelentést tesz.