A Vodafone veheti meg a UPC-t

2018. május 21., 15:25

Szerző:

Hivatalosan is bejelentették a felek, hogy a Vodafone megvásárolja a Liberty Global magyar, cseh, német és román leányvállalatait, összesen mintegy 18,4 milliárd euró cégértéken. A tranzakció lezárása után a UPC Magyarország beolvasztásával a Vodafone Magyarország országos szinten a második olyan szolgáltatóvá válik, amely képes saját hálózatán a konvergens szolgáltatások teljes spektrumát nyújtani. A felvásárlás átalakítja a Vodafone vezetékes- és konvergensstratégiáját Németországban és a kulcsfontosságú kelet-közép-európai piacokon, kiegészítve a vállalat meglévő mobilkommunikációs tevékenységét.

A UPC Magyarország az ország legnagyobb kábelszolgáltatója, 1,8 millió háztartást ér el (az összes háztartás 43 százalékát). A UPC szinte teljes magyar kábelhálózata visszirányos adottságú, tehát alap és magas felbontású video-, szélessávúinternet-, valamint vezetékes telefonszolgáltatást nyújt mintegy 850 ezer egyedi felhasználónak (a Direct Home szolgáltatás nélkül).

A megállapodás eredményeként a Vodafone Magyarország a Magyar Telekom mellett országos szinten a második olyan szolgáltatóvá válik, mely képes teljes körű konvergens szolgáltatások nyújtására. A mobilüzletágban hozzávetőleg 25 százalék, a vezetékes szélessávú üzletágban 24 százalék, a kereskedelmi televíziós üzletágban pedig 19 százalék körüli piaci részesedése lesz. Ezáltal a lakossági és vállalati ügyfelek egyaránt fejlettebb innovatív szolgáltatást és a tartalmakhoz való jobb hozzáférést kapnak több platformon keresztül, mindemellett kiemelkedő hálózati sebességet és minőséget élvezhetnek majd – vélik a Vodafone-nál.

A Vodafone jelenleg is fontos befektető és munkáltató Magyarországon, 3200 embert foglalkoztat fővárosi irodájában és a szintén budapesti nemzetközi szolgáltatóközpontjában, valamint további mintegy hatszázat a miskolci ügyfélszolgálatán. A UPC Magyarország vezetőségének és munkatársainak a Vodafone lehetőséget fog adni arra, hogy felelős szerepet töltsenek be az egyesített vállalatnál, kamatoztatva tudásukat és tapasztalatukat a kábel-, vezetékes és televíziós szolgáltatások terén. A munkatársak számára a Vodafone Csoporton belül nemzetközi karrierlehetőségek széles köre is elérhetővé válik – ígérik.

A Vodafone Magyarország elsődlegesen a mobilpiacon aktív, és jelenleg nincs számottevő jelenléte a vezetékes piacon, habár sikeresen pályázott 168 járásból kettő esetében szélessávú hálózat kiépítésére. A UPC ugyanakkor döntően kábelszolgáltató, és a Vodafone hálózatán keresztül nyújt virtuális mobilszolgáltatást. Az átfedés minimális, így a felvásárlás nem lesz negatív hatással a versenyre. A Vodafone belépése a konvergens szolgáltatások piacára kifejezetten erősíteni fogja a versenyt azáltal, hogy az országos konvergens szolgáltatók száma kettőre nő, miközben a többi szolgáltató is megtartja erős versenyképességét.

A UPC Magyarország felvásárlása része a Vodafone európai digitális hálózatokba történő jelentős befektetésének. E befektetés révén a Vodafone Európa új generációs hálózati (NGN) infrastruktúratulajdonosává válik 54 millió vezetékes/optikai háztartás internet-előfizetővel, összességében pedig 110 millió háztartás és vállalkozás elérésével, megerősítve a legjelentősebb kihívói pozícióját az európai vezetékes piacon.

Az egyesített vállalatnak számos új, konvergens szolgáltatásra nyílik lehetősége országosan, a lakossági és a vállalati ügyfelek számára egyaránt. A Vodafone márkaismertségére, kiterjedt értékesítési hálózatára és méretére alapoz, és az egyesített vállalat növekedésének felgyorsulására számít. A tervek között szerepel a Liberty Global kiváló minőségű vezetékes szélessávú, telefonos és televíziós szolgáltatásainak keresztértékesítése a Vodafone meglévő előfizetői számára. Azt egyelőre nem lehet biztosan tudni, hogy a UPC márka megmarad‑e Magyarországon a felvásárlás után.

A tranzakcióhoz az Európai Bizottság versenyhatósági jóváhagyása szükséges. A vizsgálati és jóváhagyási folyamat előreláthatóan a 2019-es naptári év közepére zárulhat le teljes körűen. A jóváhagyásig a felek továbbra is egymás versenytársaként lesznek jelen a magyar távközlési piacon, a versenyjogi szabályozás szerint ugyanis szigorúan tilos bármilyen előkészületet végezni addig, míg az akvizíció nem kap zöld jelzést.