A spóroló fogyasztók az autóipart büntetik
A bizonytalan pénzpiaci helyzet elsőként az autóipart sújtotta, a fogyasztók óvatosabb költése leginkább az új gépjárművek vásárlásánál érezhető. Az eladások az augusztusi mélypont után szeptemberben is csökkentek a tavalyihoz képest, ami nem biztató a gyártók számára. Szinte valamennyi nagyobb márka hosszabb-rövidebb időre leállítja a termelést, ami a magyarországi üzemeket és beszállítókat, sőt a magyar exportot is súlyosan érinti.
Európában szeptemberben 1,305 millió új autó kapott rendszámot, 8,2 százalékkal kevesebb, mint tavaly szeptemberben, jelentett be szerdán az európai autógyártók szövetsége (ACEA). Augusztusban még 15,6 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest. A viszonylagos javulást az üzemanyag némi olcsóbbodása és az árleszállítások, kedvezmények magyarázzák, és a hitelezés egyelőre nem rosszabbodott. Az első kilenc hónapban a visszaesés mértéke 4,4 százalék volt.
Nyugat-Európában 1,2 millió új autó kelt el, 9,3 százalékkal kevesebb, mint tavaly szeptemberben. Augusztusban 16,5 százalékos volt a fogyatkozás. Ezzel szemben az új EU-tagországokban 94 ezer új autó állt forgalomba, 7,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Visszatért a korábbi irányzat: miközben Nyugat-Európában apad, Kelet-Európában nő a kereslet. Ez csak augusztusban szakad meg, amikor az új EU-tagországokban is 8,7 százalékkal kevesebb új autót vettek, mint egy évvel azelőtt. Az új EU-tagállamokban az első kilenchavi többlet ezzel 3 százalékos lett.
Szeptemberben csak Lettországban (46 százalékkal), Észtországban (23,6 százalékkal), Litvániában (7,9 százalékkal) és Magyarországon (4,3 százalékkal 13 ezerre) esett vissza az új autók eladása, a többi országban nőtt, a legjobban Csehországban, 32 százalékkal 12 ezerre, Szlovákiában 23,5 százalékkal ötezerre és Romániában 17,4 százalékkal 26 ezerre. Hazánkban tehát a visszaesés ellenére a lakossság számához viszonyítva még mindig több járművet vásárolnak, mint a környező országokban.
A Volkswagen csoport az európai eladásokból az első kilenc hónapban húsz százalékkal részesedett, ezen belül az Audi gyártmányai közül szeptemberben húsz százalékkal több kapott rendszámot, mint tavaly. A második helyezett Peugeot-Citroen csoporté volt a piac 13 százaléka, a harmadik helyen ismét a Ford csoport (Ford és Volvo) végzett, tíz százalékkal.
A piac szűkülése miatt a gyártók döntő többsége termeléscsökkentésről döntött, ami leállásokhoz és elbocsátásokhoz vezet. Ennek hatásait mi is érezzük: az Opel szentgotthárdi gyáránál már bejelentették a gyártás egy időre történő szüneteltetését, és csaknem kétszáz állás került veszélybe. Nem számíthatnak semmi jóra a hazai beszállítók sem, mert ha nem készülnek autók, nincs szükség alkatrészekre sem. Győr-Moson-Sopron megyében a helyi lap szerint az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg, és száznál több dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin és még októberben további elbocsátások várhatóak. A német anyavállalat meghatározó partnere több jelentős nyugati autógyártó cégnek.
A legnagyobb magyarországi gyártók, az Audi és a Suzuki még nem jelentett be leállást. Az Audinál az eladások ezt egyelőre nem is indokolják, a Suzukinál viszont várható hasonló lépés. A tévhírekkel ellentétben az autópiaci gondok nem érintik a Mercedes gyöngyösi beruházását, az a tervek szerint folytatódik tovább.