A spóroló fogyasztók az autóipart büntetik

A bizonytalan pénzpiaci helyzet elsőként az autóipart sújtotta, a fogyasztók óvatosabb költése leginkább az új gépjárművek vásárlásánál érezhető. Az eladások az augusztusi mélypont után szeptemberben is csökkentek a tavalyihoz képest, ami nem biztató a gyártók számára. Szinte valamennyi nagyobb márka hosszabb-rövidebb időre leállítja a termelést, ami a magyarországi üzemeket és beszállítókat, sőt a magyar exportot is súlyosan érinti.

2008. október 15., 15:40

Európában szeptemberben 1,305 millió új autó kapott rendszámot, 8,2 százalékkal kevesebb, mint tavaly szeptemberben, jelentett be szerdán az európai autógyártók szövetsége (ACEA). Augusztusban még 15,6 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest. A viszonylagos javulást az üzemanyag némi olcsóbbodása és az árleszállítások, kedvezmények magyarázzák, és a hitelezés egyelőre nem rosszabbodott. Az első kilenc hónapban a visszaesés mértéke 4,4 százalék volt.

Nyugat-Európában 1,2 millió új autó kelt el, 9,3 százalékkal kevesebb, mint tavaly szeptemberben. Augusztusban 16,5 százalékos volt a fogyatkozás. Ezzel szemben az új EU-tagországokban 94 ezer új autó állt forgalomba, 7,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Visszatért a korábbi irányzat: miközben Nyugat-Európában apad, Kelet-Európában nő a kereslet. Ez csak augusztusban szakad meg, amikor az új EU-tagországokban is 8,7 százalékkal kevesebb új autót vettek, mint egy évvel azelőtt. Az új EU-tagállamokban az első kilenchavi többlet ezzel 3 százalékos lett.

Szeptemberben csak Lettországban (46 százalékkal), Észtországban (23,6 százalékkal), Litvániában (7,9 százalékkal) és Magyarországon (4,3 százalékkal 13 ezerre) esett vissza az új autók eladása, a többi országban nőtt, a legjobban Csehországban, 32 százalékkal 12 ezerre, Szlovákiában 23,5 százalékkal ötezerre és Romániában 17,4 százalékkal 26 ezerre. Hazánkban tehát a visszaesés ellenére a lakossság számához viszonyítva még mindig több járművet vásárolnak, mint a környező országokban.

A Volkswagen csoport az európai eladásokból az első kilenc hónapban húsz százalékkal részesedett, ezen belül az Audi gyártmányai közül szeptemberben húsz százalékkal több kapott rendszámot, mint tavaly. A második helyezett Peugeot-Citroen csoporté volt a piac 13 százaléka, a harmadik helyen ismét a Ford csoport (Ford és Volvo) végzett, tíz százalékkal.

A piac szűkülése miatt a gyártók döntő többsége termeléscsökkentésről döntött, ami leállásokhoz és elbocsátásokhoz vezet. Ennek hatásait mi is érezzük: az Opel szentgotthárdi gyáránál már bejelentették a gyártás egy időre történő szüneteltetését, és csaknem kétszáz állás került veszélybe. Nem számíthatnak semmi jóra a hazai beszállítók sem, mert ha nem készülnek autók, nincs szükség alkatrészekre sem. Győr-Moson-Sopron megyében a helyi lap szerint az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg, és száznál több dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin és még októberben további elbocsátások várhatóak. A német anyavállalat meghatározó partnere több jelentős nyugati autógyártó cégnek.

A legnagyobb magyarországi gyártók, az Audi és a Suzuki még nem jelentett be leállást. Az Audinál az eladások ezt egyelőre nem is indokolják, a Suzukinál viszont várható hasonló lépés. A tévhírekkel ellentétben az autópiaci gondok nem érintik a Mercedes gyöngyösi beruházását, az a tervek szerint folytatódik tovább.