A magyar kártyapiac fejlesztéséért tovább dolgozik a MasterCard
Sikeresen zárult a MasterCard első, országos kártyaelfogadást ösztönző kampánya, melynek köszönhetően az elmúlt két évben jelentősen növekedett a bankkártyát elfogadó üzletek száma Magyarországon.
„Továbbra is eltökéltek vagyunk a hazai kártyapiac fejlesztése mellett, és képviseljük a kártyabirtokosok, bankok és kereskedők érdekeit” – jelentette ki Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Szlovéniáért és Horvátországért felelős üzleti igazgatója.
„A 2009 végén lezárult program során a kártyaelfogadó bankok 3.900 új üzletben tették lehetővé a kártyaelfogadást a MasterCard programjának köszönhetően. Büszkék vagyunk erre az eredményre, hiszen a kitűzött célt nagy részben olyan kisméretű, nem budapesti üzletekben sikerült elérnünk, ahol mérsékeltebb a forgalom, és eddig nem volt adott a kártyahasználat lehetősége. Ráadásul a kampány oroszlánrésze a világgazdasági válság mélypontjára esett, ami ugyancsak nehezítette a kereskedők meggyőzését” – tette hozzá Gauder Milán.
A MasterCard 2008 júliusában indította el országos kártyaelfogadást fejlesztő programját, melynek indulásakor mindössze 30 ezer üzletben lehetett kártyával fizetni Magyarországon. Ma, a Magyar Nemzeti Bank 2009. június 30-i adatai szerint 39.000 elfogadóhely működik, tehát a teljes növekedés mintegy 30%-os volt nem egészen egy év alatt. A kártyaelfogadói hálózat tehát képes volt – a korábbi évekhez hasonlóan – 10-20% közötti „önálló” növekedést elérni, mely a MasterCard kampányának köszönhetően további 10-15%-kal erősödött.
Összességében elmondható, hogy a vidéki nagyvárosokban és azok környékén nagyobb arányban nőtt az elfogadóhelyek száma a program hatására, a kiskereskedelmi egységekben (2008-2009.), mint az országban átlagosan.
Győrben például 113, Székesfehérváron 78, Debrecen pedig 122 új üzlet csatlakozott a kártyaelfogadói hálózathoz, a kisebb vidéki városokban ennél mérsékeltebb volt a növekedés. Régiók szerinti bontásban megállapítható, hogy az ország dél-nyugati és észak-keleti részéről jelentkeztek a legtöbben a programba, de az érdeklődők körében az észak-nyugati régióban született a legtöbb szerződés. Ebből a szempontból Székesfehérvár, Tatabánya és Győr volt a legsikeresebb, a leggyengébb területnek pedig Kecskemét, Békéscsaba, Szeged és Budapest bizonyult. Budapest azonban speciális terület – emelték ki a szervezők – hiszen a fővárosban eleve sokkal nagyobb volt a kártyaelfogadás szintje. Itt a visszautasítás aránya már a telefonos megkereséseknél is magasabb volt, ám a piac mérete miatt még így is Budapest és környéke adta az összes új terminál-bekötés majd’ negyedét.
Jelenleg is tart a 2008-ban elkezdődött program nyomon követése. Azok a kereskedők, akik a program során csatlakoztak az elfogadók táborába, további támogatásban részesülnek. Amennyiben a boltban a bizonyítani tudják a MasterCard és/vagy Maestro kártyákkal történt fizetést, a MasterCard az üzletet további eladáshelyi kommunikációs anyagokkal és ajándékkal segíti, szükség esetén pedig hasznos tanácsokkal támogatja az elfogadás menetét.
Gauder Milán kiemelte: „A kártyás műveletek terjedése nem csak a gyors, biztonságos és kényelmes fizetést teszi lehetővé az ország minél több pontján, de olyan közérdekű célokat is hatékonyan szolgál, mint a szürkegazdaság fehérítése, a készpénzállomány csökkentése, nem beszélve olyan társadalmilag is hasznos alkalmazásokról, mint a tömegközlekedésben már világszerte több helyen jól működő érintésnélküli plasztiklapok, vagy a szociális kártyák használata.”