A Fidesz betiltaná az Ubert, de fájdalmasan le vannak maradva

Idén hatodszor demonstráltak az Uber miatt elégedetlenkedő taxisok, az Országgyűlés pedig megvitatja a kormány javaslatát, ami szerint be is lehetne tiltani az közösségi személyszállítást. Az ellenzéki pártok bírálják a Fidesz-kormány maradi hozzáállását, szerintük megfelelő szabályozás kialakításával lehetne megoldani a kérdést. Eközben Észtország lehagyja a világot: a helyi adóhivatal az Uberrel közösen úttörő adózási platformot fejlesztett.

2016. május 17., 18:13

Kedden kora délután ért véget a taxisok idei hatodik tüntetése Budapesten: a demonstrálók elhagyták az Erzsébet hidat, a forgalom megindulhatott az összes sávban.

Az év eleje óta ez volt a hatodik taxisdemonstráció Budapesten a közösségi személyszállítás betiltásáért, illetve a szolgáltatás megfelelő szabályozásáért.

Tiltsák be?

Az Országgyűlés keddi ülésnapján folytat általános vitát a kormány javaslatról, amellyel akár be is tilthatják az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon. (A tervezet elérhető az Országház weboldaláról:

T/10529.számú törvényjavaslat az engedély nélkül, személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatáshoz kapcsolódó jogkövetkezményekről.)

A Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter által jegyzett módosító csomag általános indokolása szerint „a törvényjavaslat egyik célja annak biztosítása, hogy az egyéb megelőző hatósági intézkedések eredménytelensége esetén akadályozza meg a jogellenesen működő taxi vagy taxijellegű diszpécserszolgáltatásokhoz való internetes hozzáférést”.

A módosítás emiatt lehetővé tenné, hogy a kormányhivatal elrendelhesse az Uber (és a hasonló fuvarmegosztó alkalmazások) blokkolását, aminek végrehajtásáról a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság gondoskodna „a büntetőügyekben és a tiltott szerencsejáték-honlapok esetében kialakított megoldást alkalmazva”.

Engedélyezzék?

A Magyar Liberális Párt azt javasolta a kormánynak, hogy üljenek tárgyalóasztalhoz az Uber és a taxisok képviselőivel, és próbálják meg minden szempontból legálissá tenni az Ubert. Fodor Gábor, az ellenzéki párt elnöke helytelennek nevezte, hogy a kormányzat nem ennek a „modern és újfajta” személyszállítási módnak a legalizálásán gondolkodik, hanem a „régi védelmére rendezkedett be”. Fodor szerint az Uber szabályozásával egyelőre sok minden nincs rendben, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség erre a személyszállítási formára.

Az Együtt továbbra is megengedné, hogy az Uber működjön, és az utasokra bízná, hogy eldöntsék, mivel akarnak közlekedni. Pataki Márton, a párt budapesti elnöke keddi sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány egy éven belül „harmadszorra tiltja be az Ubert”. Mindenkinek tisztességesen és azonos módon kell adót fizetni, a közlekedés résztvevőinek meg kell felelniük a műszaki és biztonsági követelményeknek, de ezen túl az utasok el tudják dönteni, hogy mire van szükségük és mire nincs – fogalmazott.

Kiemelte, hogy az Uber egy telefonos applikáción keresztül szervezi a rendeléseket, ezért nincs szükségük szabadjelzőre, diszpécserekre és bankkártya-leolvasóra. Cserébe viszont nem használhatják a drosztokat és a buszsávokat – tette hozzá. Jelentős előrelépésnek nevezte, hogy az Uber sofőrei már számlát adnak és be vannak jelentve vállalkozóként.

A Demokratikus Koalíció álláspontja szerint csak egy új, tisztességes szabályozás tudná megoldani a taxisok és az Uber vitáját. Az ellenzéki párt úgy látja, hogy a túlszabályozott, hatósági áras fővárosi taxizás jelenleg nem tud versenyezni a közösségi alapon működő, számtalan szempontból szabályozatlan Uberrel. Ha a kormány egy olyan szabályozás kialakításán dolgozna, amelyben a taxisoknak kevesebb kötelező költséget kellene befizetnie, az ubereseknek pedig több fogyasztóvédelmi és biztonsági előírást kellene betartania, akkor már közelebb lennének a tisztességes versenyhelyzethez.

Az LMP azt javasolja, hogy töröljék el a taxistársaságoknál alkalmazott hatósági árat, hogy ezzel is teret engedjenek a versenynek, az Uber képviselőinek pedig tárgyalóasztalhoz kellene ülniük a kormány képviselőivel, hogy közösen létrehozzanak egy olyan törvényjavaslatot, amelyik biztosítja, hogy a cég Magyarországon adózzon.

A Párbeszéd Magyarországért (PM) „elképesztően ostoba” lépésnek tartja, hogy a kormány be akarja tiltani az Ubert. Barabás Richárd, a PM elnökségi tagja szerint a kormánynak feltételül kellene támasztania, hogy az Uber egy magyarországi leányvállalaton keresztül bonyolítsa le a forgalmát és a profitja után Magyarországon adózzon. Emellett arra kellene kérni az Ubert, hogy teremtsék meg a nekik dolgozó sofőrök védelmét szolgáló keretrendszert – közölte.