A Fidesz betiltaná az Ubert, de fájdalmasan le vannak maradva
Idén hatodszor demonstráltak az Uber miatt elégedetlenkedő taxisok, az Országgyűlés pedig megvitatja a kormány javaslatát, ami szerint be is lehetne tiltani az közösségi személyszállítást. Az ellenzéki pártok bírálják a Fidesz-kormány maradi hozzáállását, szerintük megfelelő szabályozás kialakításával lehetne megoldani a kérdést. Eközben Észtország lehagyja a világot: a helyi adóhivatal az Uberrel közösen úttörő adózási platformot fejlesztett.
Kedden kora délután ért véget a taxisok idei hatodik tüntetése Budapesten: a demonstrálók elhagyták az Erzsébet hidat, a forgalom megindulhatott az összes sávban.
Az év eleje óta ez volt a hatodik taxisdemonstráció Budapesten a közösségi személyszállítás betiltásáért, illetve a szolgáltatás megfelelő szabályozásáért.
Tiltsák be?
Az Országgyűlés keddi ülésnapján folytat általános vitát a kormány javaslatról, amellyel akár be is tilthatják az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon. (A tervezet elérhető az Országház weboldaláról:
T/10529.számú törvényjavaslat az engedély nélkül, személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatáshoz kapcsolódó jogkövetkezményekről.)A Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter által jegyzett módosító csomag általános indokolása szerint „a törvényjavaslat egyik célja annak biztosítása, hogy az egyéb megelőző hatósági intézkedések eredménytelensége esetén akadályozza meg a jogellenesen működő taxi vagy taxijellegű diszpécserszolgáltatásokhoz való internetes hozzáférést”.
A módosítás emiatt lehetővé tenné, hogy a kormányhivatal elrendelhesse az Uber (és a hasonló fuvarmegosztó alkalmazások) blokkolását, aminek végrehajtásáról a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság gondoskodna „a büntetőügyekben és a tiltott szerencsejáték-honlapok esetében kialakított megoldást alkalmazva”.
Engedélyezzék?
A Magyar Liberális Párt azt javasolta a kormánynak, hogy üljenek tárgyalóasztalhoz az Uber és a taxisok képviselőivel, és próbálják meg minden szempontból legálissá tenni az Ubert. Fodor Gábor, az ellenzéki párt elnöke helytelennek nevezte, hogy a kormányzat nem ennek a „modern és újfajta” személyszállítási módnak a legalizálásán gondolkodik, hanem a „régi védelmére rendezkedett be”. Fodor szerint az Uber szabályozásával egyelőre sok minden nincs rendben, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség erre a személyszállítási formára.
Az Együtt továbbra is megengedné, hogy az Uber működjön, és az utasokra bízná, hogy eldöntsék, mivel akarnak közlekedni. Pataki Márton, a párt budapesti elnöke keddi sajtótájékoztatóján azt mondta, a kormány egy éven belül „harmadszorra tiltja be az Ubert”. Mindenkinek tisztességesen és azonos módon kell adót fizetni, a közlekedés résztvevőinek meg kell felelniük a műszaki és biztonsági követelményeknek, de ezen túl az utasok el tudják dönteni, hogy mire van szükségük és mire nincs – fogalmazott.
Kiemelte, hogy az Uber egy telefonos applikáción keresztül szervezi a rendeléseket, ezért nincs szükségük szabadjelzőre, diszpécserekre és bankkártya-leolvasóra. Cserébe viszont nem használhatják a drosztokat és a buszsávokat – tette hozzá. Jelentős előrelépésnek nevezte, hogy az Uber sofőrei már számlát adnak és be vannak jelentve vállalkozóként.
A Demokratikus Koalíció álláspontja szerint csak egy új, tisztességes szabályozás tudná megoldani a taxisok és az Uber vitáját. Az ellenzéki párt úgy látja, hogy a túlszabályozott, hatósági áras fővárosi taxizás jelenleg nem tud versenyezni a közösségi alapon működő, számtalan szempontból szabályozatlan Uberrel. Ha a kormány egy olyan szabályozás kialakításán dolgozna, amelyben a taxisoknak kevesebb kötelező költséget kellene befizetnie, az ubereseknek pedig több fogyasztóvédelmi és biztonsági előírást kellene betartania, akkor már közelebb lennének a tisztességes versenyhelyzethez.
Az LMP azt javasolja, hogy töröljék el a taxistársaságoknál alkalmazott hatósági árat, hogy ezzel is teret engedjenek a versenynek, az Uber képviselőinek pedig tárgyalóasztalhoz kellene ülniük a kormány képviselőivel, hogy közösen létrehozzanak egy olyan törvényjavaslatot, amelyik biztosítja, hogy a cég Magyarországon adózzon.
A Párbeszéd Magyarországért (PM) „elképesztően ostoba” lépésnek tartja, hogy a kormány be akarja tiltani az Ubert. Barabás Richárd, a PM elnökségi tagja szerint a kormánynak feltételül kellene támasztania, hogy az Uber egy magyarországi leányvállalaton keresztül bonyolítsa le a forgalmát és a profitja után Magyarországon adózzon. Emellett arra kellene kérni az Ubert, hogy teremtsék meg a nekik dolgozó sofőrök védelmét szolgáló keretrendszert – közölte.