Kiderült a Temu újabb piszkos titka, így teszi függővé az embereket
A Temu használata olyan, mint a cukor: dopamint szabadít fel az agyban.
Hihetetlen árakkal tarolja le az online áruházak piacát a Temu, ám a látszólagos spórolás mögött ügyesen kitalált manipulációs trükkök és egy szokatlan üzleti modell húzódik – írja a nuus.hu. A különböző nyereményjátékok, a sürgősség illúzióját keltő időkorlátos akciók és a személyre szabottnak tűnő, ám valójában tömegesen generált ajánlatok mind az impulzusvásárlást ösztönzik. Yassine Elkarmoudi, az Amazon hirdetési szakértőjének elemzése rávilágít, hogy ezek a módszerek addiktív vásárlási szokásokhoz és olyan termékek megvásárlásához vezethetnek, amelyekre valójában nincs szükségünk.
A Temu iránti vonzalom olyan, mint a cukorfüggőség
Neil Saunders kereskedelmi elemző viszont ennél is tovább ment, amikor a Temu hatását a cukorfüggőséghez hasonlította. Szerinte az alacsony árak és a potenciális „jó vétel” érzése dopamint szabadít fel az agyban, ami ismételt vásárlásra ösztönöz. A Temu pedig ezt kihasználva szinte folyamatosan bombázza a felhasználókat akciókkal és értesítésekkel, erősítve a a fogyasztók megfelelési vágyát és a vásárlás által nyújtott ideiglenes örömüket.
Így védekezzünk a Temu pszichológiai hadviselése ellen
S hogy ez alapján mire érdemes figyelni, amikor a Temu terékei közül válogatunk, netán vásárolni támad kedvünk a platformon?
- Először is, a termékek minősége széles skálán mozoghat, és az alacsony ár gyakran kompromisszumot jelenthet ezen a téren. Érdemes lehet tehát elolvasni a korábbi vásárlók véleményeit, ha azok rendelkezésre állnak.
- Emellett a szállítási idő a Kínából történő érkezés miatt hosszabb lehet a megszokottnál, és a visszaküldési feltételeket is érdemes előre tanulmányozni.
- Végül mindig érdemes tudatosnak lenni a Temu által alkalmazott pszichológiai befolyásolási technikákkal szemben. Mindig kérdezzük meg magunktól, hogy valóban szükségünk van-e az adott termékre, vagy csupán egy akciós ajánlat csábításának engedünk.
Ráfér a növekedés a Temura
A fentiekből kitűnik, hogy bizony a Temu akár erős függőséget is kialakíthat bennünk, amivel gyakorlatilag az egekig emelkedhet a kínai óriás bevétele. Ami rá is fér, hiszen az anyacég, a PDD nemrég bejelentette, hogy elmaradt a piac várakozásoktól a bevételek tekintetében. Azaz a Temut birtokló vállalkozás a december 31-én véget érő negyedévben összesen 110,61 milliárd jüanos (15,27 milliárd dolláros) árbevételt ért el, azonban az elemzői konszenzus 115,38 milliárd jüanos árbevételt várt.
A PDD bevételelmaradása a konszenzushoz képest a tranzakciós szolgáltatásokból származó bevételek vártnál lassabb növekedésének köszönhető, az online marketingszolgáltatásokból és egyéb szolgáltatásokból származó bevételek ugyanis a konszenzusnak megfelelően alakultak. A nettó nyereség viszont 27,45 milliárd jüanra emelkedett az egy évvel korábbi 23,28 milliárd jüanról.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: SEBASTIEN LAPEYRERE / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)