A Déli Áramlat kottájából nekünk fütyülik a Nabuccót

Hazánk számára akár előnyös is lehet az a versenyfutás, amely az Európai Unió által privilégizált Nabucco projekt és az oroszok által kezdeményezett Déli Áramlat között zajlik. Mindkét gázvezeték Európa ellátását hivatott biztosítani és a két fél nyilatkozatai, valamint a józan gazdasági megfontolások szerint is jól elférnek egymás mellett, mégis a jelek szerint egyre inkább presztizskérdéssé válik, melyik készül el először.

2008. június 10., 13:05

A növekvő európai gázigények miatt Európában hamarosan gázvezeték szűke lesz - jelentette ki Alekszej Miller, a Gazprom elnöke, hozzátéve: cége a szállítási útvonalak, a tárolókapacitások és a kereskedelmi központok számának növelésével igyekszik hozzájárulni az európai kereslet kielégítéséhez. Az idén megkétszerezzük, 30 milliárd dollárra növeljük a szénhidrogén feltárásra, a termelésre és a szállításra fordítandó összeget, mindezt az európai energiabiztonságra költjük - mondta.

A Gazprom európai partnereivel a társaság dolgozik az Északi Áramlat gázvezeték beruházáson, valamint a magyar szempontból fontosabb, tízmilliárd euróból lefektetendő, csaknem ezer kilométer hoszzú Déli Áramlat gázvezetéken. Ez utóbbi projekt megvalósíthatósági tanulmányai az év végére elkészülnek, az üzembe helyezés 2013 végére várható. A beruházás révén a Gazprom jelentősen megnöveli Európába, különösen pedig Délkelet-Európába irányuló gázszállításait. Ezen keresztül elégíthető majd ki a földrész gázimport növekedés igényének 15 százaléka.

A napokban véglegesedtek a beruházás fő paraméterei. A projekthez csatlakozik Szlovénia és Ausztria is, közölte Alekszej Miller. A cső a tervek szerint Oroszországból a Fekete-tengeren át – orosz, ukrán, román és bolgár felségvizeket érintve - a bulgáriai Várnánál érné el a szárazföldet. A magyarországi szakaszt a Gazprom és az MFB 50-50 százalékos leányvállalata építi, a megvalósíthatósági tanulmányt pedig a Mol és a Gazprom vegyes vállalata készíti.

Magyarországot Szerbián át 2011-re éri el a Déli Áramlat. A várható európai szállítási kapacitás hiány miatt Alekszej Miller az orosz részvétel nélkülinek tervezett, európai kezdeményezésű Nabucco gázvezetéket a Déli Áramlat kiegészítőjének, nem pedig riválisának mondta. Ezzel egyetértenek a Nabucco brüsszeli irodájában is, bár egyik munkatársuk a napokban igen szkeptikusan nyilatkozott a Déli Áramlatról, inkább álomnak, mintsem realitásnak minősítve azt. A Nabucco projekt Azerbajdzsánból és Türkmenisztánból kíván gázt hozni, azzal a kimondott céllal, hogy csökkentse az orosz szállításoktól való függést. Moszkva ezt nyilatkozatai ellenére nem nézi jó szemmel és igyekszik saját maga számára lekötni a közép-ázsiai forrásokat, hosszútávú vásárlási szerződéseket kötve a gáztermelő országokkal.

Magyarország abban a szerencsés helyzetben van, hogy mindkét vezetékből számíthat gázra, ami jelentősen növeli a belső ellátás biztonságát. A két projekt vetélkedése így számunkra nem előnytelen, sőt: minél hamarabb nyílnak meg az új csatornák, nekünk annál jobb.